Co przyniesie nowy rok w digital marketingu? Start prac grup roboczych IAB Polska

fot. unsplash.com/@productschool

Jakie są główne priorytety IAB Polska na najbliższe miesiące? Aktualizacja standardów reklamy cyfrowej, bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników internetu, zjawisko attention, czyli rosnące znaczenie pomiarów opartych na uwadze w reklamie, a także retail media. Przed nami nowe badania i publikacje z zakresu DOOH, mierzenia efektywności kampanii, digital PR-u, SEM, marketingu w grach oraz zrównoważonego rozwoju i ESG.

Eksperci grup roboczych IAB Polska rozpoczęli nowy sezon prac, analizując wyzwania, jakie przynosi dynamiczny rozwój branży i zmieniające się regulacje prawne. Jakie inicjatywy zaplanowali na nadchodzący rok?

AI – od euforii do codzienności

Implementacja rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję stała się koniecznością na konkurencyjnym rynku, o czym dobrze wiedzą eksperci z Grupy Roboczej AI.

– Sztuczna inteligencja przeszła drogę od fascynacji do codziennych realiów. Początkowy entuzjazm stopniowo ustępuje miejsca bardziej pragmatycznemu podejściu. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że wdrożenie rozwiązań AI jest niezbędne, aby utrzymać konkurencyjność na rynkuDlatego nowy rok zaczynamy konferencją IAB HowTo: „AI in Action. Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu”, podczas której chcemy skupić się przede wszystkim na case studies, ale nie tylko. Będziemy poruszać zagadnienia związane z użyciem AI w social mediach, planowaniu kampanii, tworzeniu kreacji czy mierzeniu efektywności – mówi Anna Gumkowska, szefowa Grupy Roboczej AI.

Digital na ulicach

Digital Out Of Home to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się kanałów komunikacji, co w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy m.in. podczas poruszającej serca Polaków kampanii społecznej dla dotkniętego powodzią Dolnego Śląska. Kampanię realizowała Grupa Robocza Digital OOH. 

– Dzięki personalizacji treści i rozwojowi Programmatic reklamy staną się coraz bardziej trafne i precyzyjne, a ich produkcja szybsza i tańsza. Rosnące wydatki i pogłębiająca się integracja z innymi kanałami mediowymi najlepiej świadczą o dynamicznym rozwoju Digital OOH. W związku z tym rynek oczekuje precyzyjnych badań skuteczności, pomiaru zasięgu oraz standaryzowanej waluty rozliczeniowej. To duży obszar do pracy. Nie da się także pominąć kwestii związanych z rozwojem technologii. Wykorzystywanie energii odnawialnej i redukcja śladu węglowego staną się kluczowymi elementami budowania wizerunku firm, co wymusi na właścicielach sieci większe inwestycje w ekologiczne rozwiązania – komentuje szef Grupy Roboczej Digital Out Of Home, Damian Rezner ze Screen Network.

Fokus na bezpieczeństwo

Temat bezpieczeństwa to jeden z kluczowych obszarów, nad którym pochylą się eksperci z kilku Grup Roboczych IAB.

Grupa Gry/Esport obok edukacji na temat wykorzystanie gamingu w marketingu zajmie się też bezpieczeństwem dzieci w grach.

Na ochronie użytkowników i osób nieletnich będzie koncentrować się również Grupa Robocza Prawo, w której centrum zainteresowania znajdą się nowe regulacje: DSA, Kodeks RODO, prawodawstwo związane z AI.

Grupa AD Standards, obok zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz ochroną przed oszustwami i nadużyciami w Internecie skupi się na kompleksowym opracowaniu zjawiska attention.

Attention, wykorzystanie danych, badania efektywności

Pozyskiwanie i utrzymywanie uwagi użytkownika weźmie pod lupę także Grupa Robocza Mobile. Eksperci zajmą się zarówno mierzeniem attention i footfall, jak również prezentacją szerokich możliwości wykorzystania narzędzi do pozyskiwania danych na polskim rynku.

– Grupa Robocza Mobile skupi się na uporządkowaniu wiedzy, rozwoju i standaryzacji rozwiązań oraz strategii marketingowych skierowanych na kanały mobilne. W obszarze naszych działań priorytetem będą m.in. analizy ruchu mobilnego w Megapanelu dotyczące mobile web i aplikacji mobilnych, poruszymy tematy dotyczące również badania Attention Rate, które analizują zaangażowanie użytkowników i widzialność kampanii reklamowej. Istotnym elementem będą też badania nad zachowaniami zakupowymi (e-commerce), analiza wskaźników footfall (czyli ruchu w fizycznych lokalizacjach) oraz Brand Lift, które mierzą wpływ kampanii na postrzeganie marki. Chcemy także skupić się na szerszym omówieniu pomiaru i analizy efektywności kampanii mobilnych, rodzajów unikalnych targetowań, które zapewnia środowisko mobile, jak również retargetingu OOH i DOOH – mówi Szefowa Grupy Roboczej Mobile IAB Polska, Sylwia Kaska z Proxi.cloud.

Pomiar efektywności kampanii to niezmiennie temat, który zajmuje specjalistów z różnych obszarów – zarówno mobile, jak i PRowców. Grupa Robocza Public Relations zajmie się też tak ważnym w epoce narastających zagrożeń PRem kryzysowym i tematem, którym coraz mocniej żyje digital, czyli ESG.

Coraz głośniej podejmowanym zagadnieniem jest też szersze wykorzystywanie potencjału retail mediów, na czym będzie koncentrować się Grupa E-commerce i Retail Media wraz z kolejną planowaną odsłoną konferencji IAB HowTo poświęconą tej kategorii rynkowej.

Nowe standardy influencer marketingu

Kontynuując prace nad tworzeniem standardów współpracy z twórcami internetowymi, Grupa Influencer Marketing aktywnie prowadzi szereg inicjatyw, których celem jest jeszcze lepsze przygotowanie branży pod kątem dostarczenia wiedzy o dobrych praktykach i najnowszych regulacjach prawnych w tym obszarze. 

– Nowy sezon prac w grupie zaczęliśmy od dwóch poważnych projektów, które miały miejsce pod koniec października – konferencji IAB HowTo Influencer Marketing: Nowe Horyzonty Influencer Marketingu oraz premiery „Przewodnika dla influencerów i twórców internetowych IAB Polska”. Na samej konferencji gościliśmy topowych prelegentów z branży, czołowych influencerów oraz około 300 gości, chcących pogłębić swoją wiedzę z obszaru influencer marketingu. Przewodnik zaś ma służyć jako baza wiedzy dla zarówno doświadczonych, ale też rozpoczynających ścieżkę twórców internetowych i influencerów – zawiera cenne wskazówki względem prawa, norm etycznych, ale także rozwiązań pozwalających danemu twórcy na odpowiedzialną współpracę z markami komercyjnymi – komentuje szef Grupy Roboczej Influencer Marketingu IAB Polska, Marek Myślicki z Stor9.

W obliczu wyzwań związanych z regulacją rynku influencer marketingu, eksperci IAB Polska będą podejmować konkretne kroki w różnych obszarach.

– Projektami, którymi zajmujemy się obecnie w podgrupach, są zagadnienia związane z kodeksem influencer marketingu i wcieleniem go do Kodeksu Etyki Reklamy, certyfikacją profesjonalistów rynku influencer marketingu oraz powołaniem dedykowanego organu mogącego reprezentować managementy oraz samych influencerów przed organami państwowymi, ale też być partnerem do rozmów, chociażby dla naszej grupy roboczej. W tych obszarach pracujemy także blisko z IAA Polska oraz SKM SAR – dodaje Marek Myślicki.