Polska niezależna grupa marketingowo-technologiczna Group One jako pierwsza firma z sektora mediowego w Polsce przeszła przez naukową weryfikację celów dekarbonizacji i otrzymała od międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets initiative (SBTi) akceptację średniookresowych celów klimatycznych. Tylko 34 przedsiębiorstwa w Polsce jak dotąd dołączyły do grupy certyfikowanych przez SBTi i najbardziej zaawansowanych pod kątem działań ograniczających emisje firm. Na świecie jest ich obecnie 9258.
Uzyskany przez Group One certyfikat potwierdza, że cele działań z obszaru sustainability spółki są zgodne z postanowieniami Porozumienia Paryskiego przyjętego w 2015 roku podczas 21. konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu. Porozumienie zostało podpisane przez 189 ze 197 państw w tym Polskę oraz wszystkie kraje Unii Europejskiej, które zobowiązały się do podjęcia działań ograniczających wzrost temperatury znacznie poniżej 2°C, a docelowo do 1,5°C. Aby to osiągnąć, emisja gazów cieplarnianych musi zostać zredukowana o połowę do 2030 roku i do zera netto do 2050 roku.
Cele dekarbonizacji Group One zgodne z traktatem i wiedzą naukową zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez Science Based Targets initiative (SBTi), globalną inicjatywę skupiająca międzynarodowe organizacje zaangażowane w promowanie zrównoważonego rozwoju i ochronę środowiska. Obecnie zrzesza ona 9258 firm na świecie, z czego 6364 z nich posiada zaakceptowane przez inicjatywę cele klimatyczne. Na koniec 2023 roku firmy, które dołączyły lub zaakceptowały cele z SBTi reprezentowały 39% globalnej kapitalizacji rynkowej (wartości rynkowej)*.
Prywatne firmy realizują zobowiązania Porozumienia Paryskiego
Pomimo upływu niemal dekady od czasu złożenia przez Polskę podpisu deklarującego przystąpienie do Porozumienia Paryskiego, poza krajowym planem na rzecz energii i klimatu 2021 – 2030** oraz strategią polityki energetycznej do 2040 roku***, rząd nie ogłosił celów klimatycznych i nie podjął żadnej ustawy dotyczącej ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Z kolei projekty ustawy klimatycznej opracowywane przez organizacje pozarządowe finalnie nigdy nie znalazły się w harmonogramie obrad parlamentu. Aby wypełnić zobowiązania Porozumienia Paryskiego, firmy i przedsiębiorcy samodzielnie podejmują więc inicjatywy dekarbonizacyjne, takie jak liczenie śladu węglowego i ustalanie celów ograniczenia emisji.
– Obecnie biznes na świecie ponosi pośrednią i bezpośrednią odpowiedzialność za generowanie 70% emisji gazów cieplarnianych. Dlatego nasze działania w Group One rozpoczęliśmy, zanim zaczęły obowiązywać europejskie wytyczne. A to wszystko realizowaliśmy z poczucia odpowiedzialności za to, jaką spuściznę pozostawiamy kolejnym pokoleniom. Akceptacja celów przez SBTi jest dla nas niezwykle istotna – dzięki silnemu zaangażowaniu, wypracowanej strategii oraz zaakceptowanym celom widzimy, że nasze plany idą zgodnie z założonym przez nas kierunkiem – mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One.
Firma Group One jest jednocześnie jedyną z branży komunikacji marketingowej w Polsce, która przeszła przez pięciostopniowy proces walidacji, otrzymując przyznawaną przez SBTi akceptację średniookresowych celów klimatycznych. Większość z firm z zaakceptowanymi celami przez SBTi reprezentuje najbardziej emisyjne gałęzie gospodarki jak m.in. energetyka, technologia czy też produkcja odzieży.
Pięciostopniowy proces walidacji celów dekarbonizacyjnych w ramach SBTi
Pięciostopniowy proces walidacji celów Group One przez SBTi obejmował kilka kluczowych etapów. Pierwszym krokiem, który umożliwił firmie dołączenie do globalnej inicjatywy, było zobowiązanie się do wyznaczenia w ciągu 2 lat od przystąpienia celów obniżenia emisji opartych na naukowych podstawach i postanowieniach Porozumienia Paryskiego. Po złożeniu wypracowanych celów średniookresowych obniżenia emisji w zakresach 1, 2 i 3 odbył się tzw. Technical Screening, w którym zgłoszenie Group One zostało przeanalizowane pod kątem formalnym. Trzecim etapem była merytoryczna ocena zadeklarowanych KPI przez SBTi, po której Group One uzyskało zgodę na oficjalnie zakomunikowanie wyznaczonych w deklaracji celów. Ostatnim i najważniejszym krokiem jest regularna coroczna publikacja wielkości emisji firmy i postępu w jej ograniczaniu. Group One rozpoczęło publikację tych danych już w 2021 roku, podkreślając swoje zaangażowanie w transparentność działań proklimatycznych.
– Zatwierdzenie celów near-term przez Science-Based Targets initiative pokazuje, że nasza metodologia zgodna jest z najnowszą nauką o klimacie. W Group One stawiamy sobie ambitne plany co bezpośrednio przekłada się także na współpracę z całym naszym łańcuchem wartości w zakresie dekarbonizacji – przede wszystkim z nadawcami i globalnymi platformami technologicznymi. Ważne, aby coraz więcej firm z Polski dołączało do inicjatywy SBTi i wyznaczało oparte o naukę cele klimatyczne, których wdrożenie pozwoli na realną walkę przeciwko postępującym zmianom klimatu – mówi Sylwia Jedyńska, sustainability manager w Group One.
W zaakceptowanych przez SBTi celach Group One zadeklarowało się do:
- Obniżenia śladu emisje gazów cieplarnianych do 2030 roku o 50% w zakresie scope 1 oraz scope 2 w porównaniu do roku bazowego 2022.
- Obniżenia emisji gazów cieplarnianych w zakresie 3 o 55% na każdy 1 mln PLN przychodu do 2030 roku w porównaniu do roku bazowego 2022.
- Osiągnięcia do 2025 roku 100% udziału OZE w energii elektrycznej oraz utrzymania tego stanu do 2030 roku.
Odnawialne źródła energii to jeden z kluczowych aspektów w walce ze zmianami klimatu. Dzięki ich wykorzystaniu mamy szansę znacząco zmniejszyć emisję CO₂ w porównaniu z tradycyjnymi źródłami energii opartymi na paliwach kopalnych.
*sciencebasedtargets.org/reports/sbti-monitoring-report-2023
**www.gov.pl/web/klimat/krajowy-plan-na-rzecz-energii-i-klimatu
***www.gov.pl/web/ia/polityka-energetyczna-polski-do-2040-r-pep2040