Reklama cyfrowa w 2025 roku będzie opierać się na jeszcze większym wykorzystaniu zaawansowanych technologii i AI, poruszaniu istotnych społecznie tematów, takich jak inkluzywność, zrównoważony rozwój, zdrowie psychiczne czy bezpieczeństwo cyfrowe. Kampanie marketingowe, które zostały nagrodzone w konkursie IAB MIXX Awards 2024, doskonale pokazują, jak kreatywne połączenie tych trendów pozwala na tworzenie reklamy skutecznej, wartościowej i angażującej. Digital wyrósł na główny motor marketingu, dawno przekraczając Rubikon połowy wydatków na działania reklamowe, a twórcy kampanii otwierają się na tezę, że efektywność można mierzyć różnymi, często złożonymi kryteriami. W nadchodzących latach digital stanie się kluczowym narzędziem do wywoływania realnych zmian w postawach i zachowaniach odbiorców.
– To, co widzimy w najlepszych kampaniach IAB MIXX Awards 2024, to nie tylko kreatywność w używaniu sztucznej inteligencji, ale również odwaga w podejmowaniu tematów, które są bliskie współczesnym wyzwaniom – od edukacji po inkluzywność. Wartością, która wyróżnia te projekty, jest dbałość o jakość i etykę, co sprawia, że reklama w digitalu staje się bardziej zrównoważona i angażująca. Kampanie, które zdobyły nagrody w tym roku, wyznaczają nowe standardy i są dla nas wszystkich inspiracją do dalszego rozwoju w tym dynamicznie zmieniającym się świecie – komentuje Adrianna Kubik, przewodnicząca jury IAB MIXX Awards 2024, board member & business director, They Digital.
AI? Tak, ale – jak?
Sztuczna inteligencja stała się już codziennością marek i twórców kampanii. W miejsce pytania o to, czy używać narzędzi AI, pojawiają się rozważania na temat sposobu ich implementacji w przekazie reklamowym. Dziś wygrywają ci, którzy sztuczną inteligencję potrafią użyć w sposób twórczy, poruszający, zapewniający zupełnie unikalne doświadczenie, jak uczynili twórcy kampanii Saving The Voice Of The Ghetto realizowanej dla Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN przez Saatchi & Saatchi, Prodigious, MSL Group i Leo Burnett. Kampania zdobyła najważniejszą nagrodę konkursu – tytuł Best in Show.
AI jako technologiczna oś projektu spełniła niemożliwe, zdawałoby się, zadanie, połączenia teraźniejszości z przeszłością poprzez odtworzenie oryginalnego głosu jednej z bohaterek wystawy „Wokół nas morze ognia” upamiętniającej 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Rekonstrukcja głosu Stelli Fiedelseid pozwoliła na opublikowanie w formie audio trzech godzin wspomnień Ocalałej. Przywracając 80 lat po wojnie emocje uczestników tamtych wydarzeń, twórcy kampanii osiągnęli wyjątkowy efekt, na który składa się ochrona dziedzictwa kulturowego, ponad sto publikacji medialnych i przeszło 136 tysięcy odwiedzających wystawę Muzeum POLIN.
Siła social mediów – dobry content ciągle w cenie
Twórcy contentu mogą spać spokojnie – ich era się nie kończy. Przeciwnie, kampanie z udziałem influencerów cieszą się niesłabnącą popularnością, a social media, pozostające ważnym kanałem reklamy cyfrowej, domagają się przekazu wysokiej jakości, podbijającego serca użytkowników coraz bardziej kreatywnym przekazem.
Siłę tego trendu pokazuje sukces kampanii Influencerzy (BA!)ROKU, zrealizowanej dla Netflixa i serialu „1670” przez Altavia Kamikaze + K2.
Kampania promująca pierwszą polską produkcję mockumentary wykorzystała trendy social mediowe, by przedstawić serial oparty na historii Polski wymagającym odbiorcom – Zetkom. XVII-wieczni polscy szlachcice jako influencerzy swoich czasów, social media jako przedłużenie fabuły serialu – buzzowy i zasięgowy potencjał został rozwinięty w sposób przerastający oczekiwania. Unikatowy mix rozrywki, humoru i treści influencerskich na różnych platformach social mediowych dowiózł imponujące wyniki, zapewniając kampanii złoto w dwóch kategoriach IAB MIXX Awards (Best Use of Social Media i Content Marketing).
Innowacyjne rozwiązania
Pionierskie rozwiązania, technologia wyznaczająca standardy – na to będzie stawiać reklama cyfrowa w nadchodzącym roku. Do tego potrzebna jest odrobina odwagi w przełamywaniu schematów. Taką wykazali się twórcy kampanii Co się stało z Kacprem? Nowy sposób na oglądalność serialu, którą dla CANAL+ i serialu „Belfer” realizowali Havas PLAY i CANAL+ Polska.
Aby utrzymać zainteresowanie serialem i zmaksymalizować liczbę widzów oglądających kluczowe trzy pierwsze odcinki produkcji, pomysłodawcy kampanii po raz pierwszy stworzyli akcję realizowaną w digitalu, będącą bezpośrednim przedłużeniem ostatniej sceny emitowanego serialu. Sukces kampanii oparł się na wykreowaniu wielowątkowej narracji i innowacyjnym sposobie na niezwykłe doświadczenie obcowania z przedmiotem powiązanym z serialową postacią – tradycyjną wysyłkę influencerską zastąpiono realnym przedmiotem przekierowującym na landing page kampanii. W ten sposób zrealizowano 100-procentową retencję widzów z drugiego odcinka na trzeci, a kampanijny landing page odwiedziło 20 tys. unikalnych użytkowników, co stanowi 150% zakładanego KPI.
Najlepsi z najlepszych
Nowatorskie podejście do komunikacji, zapewniające odbiorcy wyjątkowe doświadczenia to jeden z najbardziej cenionych kierunków rozwoju digitalu, ale branża nagradza też za autentyczną i empatyczną komunikację.
– IAB MIXX Awards to nie tylko konkurs, ale przede wszystkim barometr rozwoju reklamy cyfrowej w Polsce. Nagrodzone kampanie to najlepsze przykłady innowacyjnego podejścia do marketingu, które łączą nowoczesne technologie z głębokim zrozumieniem społecznych wyzwań. Z roku na rok obserwujemy, jak digital staje się głównym motorem działań marketingowych, a twórcy kampanii coraz odważniej sięgają po nowe narzędzia i tematy ważne dla współczesnego społeczeństwa. Nagrody w konkursie IAB MIXX Awards to dowód na to, że skuteczna reklama cyfrowa to taka, która łączy kreatywność z odpowiedzialnością, angażując odbiorców w sposób, który jest zarówno efektywny, jak i wartościowy – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Nagrody za Dokonania w ostatniej edycji IAB MIXX Awards zgarnęło Saatchi & Saatchi (Agencja Roku), docenione nie tylko za Saving The Voice Of The Ghetto, ale także m.in. za stawiającą na minimalistyczny przekaz kampanię Daj z siebie 1,5% realizowaną dla Fundacji Rak’n’Roll. Wygraj Życie! Oparta na współpracy z influencerami i publikacji memów oraz prostych treści wizualnych na różnych platformach kampania dotarła do ponad 25 mln widzów, znacząco wzmacniając świadomość przekazu.
W kampanię dla Rak’n’Roll zaangażowany był także Zenith, któremu multidyscyplinarne podejście przyniosło nagrody dla aż dziesięciu kampanii i tytuł Domu Mediowego Roku.
Reklamodawcą Roku został Lotte Wedel skutecznie łączący tradycję z nowoczesnością, m.in. w „Gotowaniu z Ptasim Mleczkiem” do którego w twórczy sposób zaangażowano influencerów czy w nagrodzonej kampanii „Co znaczy WW?”.
Wyjątkowy wkład w rozwój polskiego marketingu na arenie międzynarodowej doceniono w działalności Jerzego Hołuba, nagrodzonego tytułem Człowieka Roku. Grand Prix Cannes Lions dla Mastercard dwa razy z rzędu to bezprecedensowe osiągnięcie, wymagające nie tylko wybitnych cyfrowych kompetencji, ale również innowacyjności i kreatywności.
Więcej o trendach w digitalu w 2025 roku i o tym, w jakim kierunku będą rozwijać się kampanie marketingowe, przeczytacie w Casebooku MIXX Awards 2024 prezentującym 55 nagrodzonych kampanii w podziale na 16 kategorii. Potężna dawka wiedzy i inspiracji.