Budowanie widoczności firmy w Google bez dużego budżetu – porady dla MŚP

fot. unsplash.com/@zulfugarkarimov

Pracujesz w małej bądź średniej firmie i zastanawiasz się, czy da się zbudować widoczność w Google bez dużego budżetu? Jest to możliwe! W tym artykule zostaną przedstawione wskazówki, które pomogą Ci zwiększyć świadomość marki w Google dzięki wykorzystaniu Google Ads.

Kampanie w systemie Google Ads, nawet z mniejszym budżetem mogą być naprawdę efektywne, jeżeli będziemy odpowiednio je optymalizować. Należy pamiętać, aby nie starać się konkurować z firmami o zdecydowanie większym budżecie, ponieważ wtedy działania nie będą skuteczne. Warto znaleźć swoją niszę i w taki sposób budować świadomość. Poniżej opisane zostaną kroki, które powinniśmy wdrożyć, aby efektywnie budować świadomość.

1. Stworzenie Profilu Firmy w Google i połączenie go z kontem Google Ads

Profil Firmy w Google to narzędzie, dzięki któremu firma może wyświetlać swoją wizytówkę m.in. w wynikach wyszukiwania Google. Z tego rozwiązania zdecydowanie powinniśmy korzystać, jeżeli chcemy zwiększyć widoczność firmy. W ramach tego narzędzia możemy skonfigurować informacje o firmie, dodawać zdjęcia czy też odpowiadać na zamieszczone opinie klientów. Istotne jest, żeby skonfigurować jak najwięcej informacji dotyczących naszej firmy. Dzięki temu odbiorcy, którym wizytówka się wyświetli, mają od razu pełny obraz dotyczący przedsiębiorstwa i jego funkcjonowania. Po konfiguracji Profilu powinniśmy je również połączyć z Google Ads, dzięki czemu będzie można na koncie stworzyć m.in. kampanie lokalne czy też dodać komponenty z lokalizacją. 

2. Komponenty z lokalizacją 

Jeżeli mamy już połączony Profil Firmy z Google Ads, warto dodać komponenty z lokalizacją. Dzięki temu rozwiązaniu, adres naszej siedziby może wyświetlać się w reklamach. Jest to szczególnie istotne dla mniejszych firm, które chcą działać lokalnie – firma zyskuje większą widoczność, co może skutkować większą efektywnością prowadzonych działań. Taki komponent z lokalizacją może m.in. wyświetlać się jako rozszerzenie reklam tekstowych. 

3. Wybór odpowiedniego celu

Ważne jest również, aby zdefiniować co jest dla nas celem kampanii. Pod kątem wybranych konwersji kampanie są potem optymalizowane. Warto określić zarówno makrokonwersje (główne działania istotne dla naszej firmy), jak i mikrokonwersje (dodatkowe działania). Główną konwersją może być na przykład zakup czy przesłanie formularza, natomiast mikrokonwersją kliknięcie w mail. System potrzebuje jak najwięcej danych, aby skutecznie się uczyć. Im więcej będzie miał danych i sygnałów, tym szybciej wyjdzie z trybu uczenia się, co jest ważne przy ograniczonym budżecie. 

4. Kampania lokalna Performance Max

Oprócz komponentów z lokalizacją, na koncie Google Ads istnieje również możliwość skonfigurowania lokalnej kampanii Performance Max. W ramach tej kampanii możemy promować wizytówkę poprzez wyświetlanie jej jako wyniku sponsorowanego. Reklamy mogą pojawić się m.in. w mapach Google. Użytkownik od razu z poziomu mapy będzie mógł wyznaczyć trasę do siedziby albo do niej zadzwonić. Niezmiernie istotne jest, aby do kampanii Performance Max przygotować jak najwięcej zasobów (nagłówki, długie nagłówki, teksty reklamowe, grafiki, wideo), ponieważ jest to typ kampanii, w ramach którego reklamy mogą przybrać różny wygląd np. elastycznej reklamy displayowej czy reklamy tekstowej, więc nie jest to stricte tylko reklama wizytówki – zasięg Performance Max jest zdecydowanie większy. Przyciągające oko kreacje czy wideo z pewnością przyczynią się do zainteresowania użytkownika firmą. Kampania lokalna dla MŚP to zdecydowanie dobry wybór, aby rozszerzyć świadomość wśród lokalnych odbiorców z okolicy. 

Poniżej przykład reklamy lokalnej. Po wpisaniu frazy „damski butik kraków” wyświetlił się wynik sponsorowany w postaci wizytówki. Dodatkowo pojawił się również tekst reklamowy, dzięki czemu z poziomu wyników wyszukiwania, użytkownicy od razu widzą wiele istotnych informacji o firmie – mogą od razu sprawdzić lokalizację firmy czy numer telefonu.

Źródło: wyniki wyszukiwania Google

5. Kampania w sieci wyszukiwania

Dobrą opcją dla MŚP jest skonfigurowanie kampanii w sieci wyszukiwania ze słowami kluczowymi z dłuższego ogona. Przykładowo jeżeli prowadzimy lokalny biznes kosmetyczny, to fraza „salon kosmetyczny” prawdopodobnie będzie wykorzystywana przez wiele firm, co będzie skutkowało dużą konkurencją i  przełoży się to na koszty oraz niską widoczność. Małe firmy powinny przede wszystkim skupić się na frazach z długiego ogona. Przykładowo zamiast słowa kluczowego „manicure”, lepiej wykorzystać frazę „manicure hybrydowy kraków nowa huta” czy „paznokcie hybrydowe kraków wolne terminy”. Dzięki temu możemy dotrzeć z reklamami do użytkowników, którzy są zainteresowani konkretnymi usługami. Sama fraza „manicure” może być wyszukiwana przez użytkowników, którzy nie mają intencji, aby zapisać się na wizytę do salonu kosmetycznego.

6. Zawężona lokalizacja 

Aby kampanie z niewielkim budżetem były skuteczne, należy zastanowić się nad konkretną lokalizacją w której mamy zamiar wyświetlać reklamy. Jeżeli nasza firma działa w Krakowie bądź okolicach, to możemy ustawić województwo lub miasto + promień. Efektywne kierowanie na całą Polskę wymagałoby zdecydowanie więcej budżetu. Dlatego warto rozważyć kierowanie po  zawężonej lokalizacji. Dzięki temu reklamy mogą dotrzeć do użytkowników mieszkających w okolicy i zwiększyć lokalną rozpoznawalność marki. 

Podsumowanie

Istnieje wiele możliwości budowania widoczności firmy przy niewielkim budżecie. Wykorzystując Google Ads również możemy to zrobić, warto jednak pamiętać, że MŚP powinny określić prawidłowy zasięg kampanii oraz znaleźć i wykorzystywać słowa kluczowe z długiego ogona. Dzięki tym praktykom oszczędzają też budżet, ponieważ nie wydają go na zbyt ogólne frazy czy zbyt szeroką lokalizację. Prawidłowy wybór typów oraz ustawień kampanii jest niezmiernie istotny i może zadecydować o tym czy nasze kampanie przyniosą satysfakcjonujące wyniki.