Wystartowała kampania społeczno-edukacyjna „#ATy?” promująca nowy system kaucyjny, który od 1 października 2025 roku obowiązuje w Polsce. Jej koncepcję opracowali uczniowie szkół technicznych, stypendyści 3. edycji programu Akcelerator Fundacji Inter Cars, we współpracy z Partslife Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A., agencją LUCKYYOU oraz firmą szkoleniową Qprogress.
Kampania edukacyjna „#ATy?” została zainicjowana przez firmę Partslife Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A. jako część działań programu edukacyjno – stypendialnego Akcelerator Fundacji Inter Cars, którego celem jest wsparcie rozwojowe, edukacyjne i finansowe młodzieży z techników oraz szkół branżowych. Laureatki i laureaci stypendium mogą rozwijać swoje umiejętności, biorąc udział w profesjonalnych szkoleniach i warsztatach organizowanych przez Fundację Inter Cars. Otrzymują też wsparcie mentorek i mentorów z Inter Cars S.A. oraz uczestniczą w letnim obozie edukacyjnym.
Jednym z zadań uczestników 3. edycji programu było przygotowanie projektu kampanii społeczno-edukacyjnej związanej z wprowadzanym w Polsce systemem kaucyjnym.
– Pierwszym etapem przygotowywania młodzieży do tego zadania były liczne warsztaty prowadzone przez ekspertów agencji LUCKYYOU oraz partnera Fundacji, firmy Qprogress. Dyskutowaliśmy o specyfice i celach kampanii społecznych, wdrażaliśmy młodzież w tajniki budowania strategii kampanii, kreatywnego myślenia, niezbędnych narzędzi – mówi Joanna Majdak, senior project managerka w LUCKYYOU. – Spośród wypracowanych w grupach pomysłów wraz z Fundacją Inter Cars i Partslife Polska wybraliśmy jeden, który został doszlifowany przez zespół agencji, a od końca października uświadamia i edukuje w ramach kampanii społecznej “#ATy?” – dodaje Majdak.
Zaczepne #ATy? stanowi główny komunikat kampanii, prowokuje do refleksji i zachęca do sprawdzenia swojej wiedzy o zasadach działania systemu kaucyjnego. Młodzi twórcy nie moralizują – pytają, angażują i inspirują do świadomych decyzji środowiskowych. “#ATy? Wiesz jak to działa?”, “My już wiemy, że system kaucyjny jest prosty. #ATy?”, “Jesteśmy na tak! #ATy?”. To forma dialogu, która trafia zarówno do rówieśników, jak i do dorosłych odbiorców.
– To już trzecia edycja programu Akcelerator. Za każdym razem staramy się postawić przed młodzieżą ciekawe wyzwanie – niekoniecznie ściśle związane z ich profilem nauczania, ale z pewnością dotyczące ich codzienności. Tym razem był to system kaucyjny – temat ważny z perspektywy ochrony środowiska, a jednocześnie nowy i wymagający. Młodzież, szkoląc się i rozwijając swoje kompetencje przez kilka miesięcy, stworzyła koncepcję kampanii, której nie powstydziłaby się niejedna profesjonalna agencja. Wspaniale jest wspierać młodych ludzi i dodawać im skrzydeł do działania. Z pewnością nie byłoby to możliwe bez naszych partnerów: firmy Partslife Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A., agencji LUCKYYOU oraz firmy szkoleniowej Qprogress – mówi Dominika Zioło, koordynatorka programu Akcelerator, Fundacja Inter Cars.
– Jako Partslife od lat wspieramy działania edukacyjne budujące odpowiedzialne postawy wobec środowiska. Kampania #ATy? pokazuje, że młodzież potrafi mówić o recyklingu i systemie kaucyjnym w sposób świeży, wiarygodny i inspirujący. Współpraca z Fundacją Inter Cars wpisuje się w naszą misję łączenia biznesu, edukacji i ekologii w praktyczne działania – mówi Damian Ciszkowski, manager Partslife Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
W ramach kampanii agencja LUCKYYOU zadbała o uspójnienie strategii komunikacji, przygotowała Key Visual kampanii, edukacyjny landing page partslife.pl/aty. Komunikację akcji wspierają szerokie działania w social mediach (zarówno organiczne, jak i performance), szczególnie rolki promujące ideę systemu kaucyjnego. Powstały na podstawie scenariuszy zarysowanych przez stypendystów programu Akcelerator, a udział w nich wzięli m.in.: Jasiek Mela – podróżnik i działacz społeczny, Bartosz Ostałowski – jedyny profesjonalny kierowca na świecie bez obu rąk, który prowadzi samochód stopą, Gosia Rdest – kierowczyni wyścigowa oraz kilkoro stypendystów: Aleksandra Krystek, Miłosz Wiśniewski, Vladyslav Buriachok oraz Rafał Czajka.
Kampania została sfinansowana w ramach działań edukacyjnych Partslife Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A., prowadzonych na rzecz promocji selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, recyklingu i odpowiedzialnych postaw konsumenckich. Wpisuje się ona w długofalową strategię Partslife Polska, której celem jest wspieranie projektów edukacyjnych zwiększających świadomość ekologiczną wśród młodzieży i konsumentów.
Współpraca jest wynikiem przetargu wygranego przez LUCKYYOU.
Kampania potrwa do końca roku 2025.
Ze strony LUCKYYOU za projekt odpowiedzialni są: Joanna Majdak (senior project managerka), Mona Olkiewicz (content creatorka), Natalia Majchrzak (senior copywriterka), Agnieszka Mikołajczak (copywriterka), Marcin Bilicki (senior art director), Aleksandra Duk (art directorka), Joanna Radecka (social media managerka) i Julia Dalecka (performance marketing managerka).
Warsztaty przygotowujące uczniów do stworzenia kampanii prowadzili Joanna Majdak i Mona Olkiewicz oraz Kacper Krysiak (head of creative execution), Mona Olkiewicz (content creatorka), Karolina Kulig (marketing & PR managerka), Dagmara Broda (junior strategy planerka) i Maciej Karolczak (senior copywriter).



