16 września br., wraz z premierą systemu iOS 18, Apple oficjalnie wprowadza obsługę RCS (rich communication services) na iPhone’ach. To przełomowy moment, który umożliwia użytkownikom najnowszych iPhone’ów korzystanie z zewnętrznej technologii RCS – interaktywnego SMS-a nowej generacji współtworzonego z udziałem Google, dostępnego już wcześniej na urządzeniach z Androidem.
RCS łączący funkcje SMS i komunikatorów. Jego integracja ma poprawić komunikację między użytkownikami iPhone’ów i smartfonów z Androidem. Nowa technologia umożliwi m.in. poprawne wyświetlanie emotikonów, potwierdzenia odczytu, edycję wiadomości do 15 minut od jej wysłania czy wysyłanie dużych plików do 100 MB. Według szacunków Tide Software wdrożenie RCS na iPhone’ach może zwiększyć liczbę użytkowników tej technologii w Polsce o ponad 7 mln.
Google, chcąc wywrzeć presję na Apple do przyjęcia RCS na iOS, już 2 lata temu (w sierpniu 2022) rozpoczął kampanię „Get The Message”. Google winił Apple za brak nowoczesnych standardów wysyłania SMS-ów i w efekcie m.in. rozmazane, złej jakości filmy, przerwane czaty grupowe, brak potwierdzenia odczytu i wskaźników pisania czy możliwości wysyłania SMS-ów przez Wi-Fi.
Użytkownicy iPhone’ów będą od teraz korzystać zarówno ze starej technologii iMessage, jak i z nowej RCS. Dzięki wprowadzeniu RCS na iPhone’ach, komunikacja pomiędzy użytkownikami iOS i Androida zyskuje nowy wymiar. Wiele dotychczasowych ograniczeń znika i pojawiają się nowoczesne rozwiązania niedostępne wcześniej na styku iMessage / Android. A to wszystko w ramach standardowej skrzynki odbiorczej, bez konieczności pobierania dodatkowych aplikacji.
– RCS na iPhone’ach nie tylko eliminuje bariery w komunikacji z użytkownikami Androida, ale także oferuje bogatsze funkcje niż typowy SMS/iMessage. Są to funkcje podobne do komunikatorów, takie jak przesyłanie multimediów, raporty dostarczenia czy możliwość interakcji na wiadomości (znaczniki wiadomości), a także edycja wiadomości po wysłaniu. RCS poprawi również wyświetlanie emotikonów wysyłanych z Androida – dotychczas często były nieczytelne na iPhone’ach, co ograniczało komfort komunikacji. Można powiedzieć, że dzięki wprowadzeniu standardu RCS Apple zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz rynku ‘naprawia’ wysyłanie wiadomości tekstowych – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, dostawcy technologii komunikacyjnych dla firm i operatora telekomunikacyjnego.
Edycja wiadomości po wysłaniu dla użytkowników RCS
Kolejną nowością w RCS, która jest dostępna także w iMessage, jest możliwość edytowania wiadomości w ciągu 15 minut od ich wysłania (choć poprzednia wersja nadal będzie widoczna dla odbiorcy). Ta opcja jest dostępna od tego roku, ale nadal jest w fazie testów beta. To funkcja, której brakowało w standardowych SMS-ach i MMS-ach, a teraz daje użytkownikom większą kontrolę nad treścią ich wiadomości. Po wysłaniu wiadomości RCS będzie można szybko poprawić literówki, zaktualizować informacje lub zmienić kontekst bez konieczności wysyłania kolejnych wiadomości.
iPhone wciąż z zielonymi dymkami dla Androidów, ale z nową jakością
Jednym z elementów, który wywoływał dyskusje między użytkownikami iPhone’ów i Androida, był konflikt tzw. stygmat zielonego dymka (green bubble stigma) – wiadomości wysyłane z Androida do iPhone’a pojawiają się w zielonych dymkach, co wskazuje podział na osoby mające iPhone’a i Androida. Pomimo wprowadzenia RCS, zielone dymki wiadomości pozostają. Sprawa ta w tym rokuzostała uznana w pozwie Departamentu Sprawiedliwości za przejaw wykluczenia użytkowników Androida i traktowania ich jako osoby gorszej kategorii.
– RCS znacznie rozszerza możliwości komunikacyjne między użytkownikami indywidualnymi, ale także między użytkownikami i firmami – oferując interaktywne elementy, takie jak karuzele zdjęć, linki, które uatrakcyjniają przekaz i umożliwiają realizacje zakupów jednym kliknięciem. Firmy mogą mieć na swoim kanale RCS certyfikowaną „wizytówkę”, co zwiększa bezpieczeństwo komunikacji. Dzięki temu użytkownicy poprzez RCS mogą w prosty i bezpieczny sposób dokonywać płatności, zgłaszać reklamacje czy odpowiadać na wiadomości firmowe. RCS zapewnia więc dwustronną komunikację firm z klientami, w dużo bardziej rozbudowanej formie niż w przypadku tradycyjnego SMS-a, który wbrew niektórym opiniom rynkowym będzie nadal stosowany, dla prostych scenariuszy komunikacyjnych – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software.