Już od października produkty z Wielkiej Brytanii staną się bardziej dostępne dla Polaków. Wszystko za sprawą realizowanej przez Ambasadę Brytyjską kampanii „Klasyki i nowości z Wielkiej Brytanii”, w ramach której na polski rynek trafią zarówno te kultowe, jak i zupełnie nowe produkty rodem z Wysp Brytyjskich. Działania rozpoczną się od obecności na festiwalu Whisky Live Warsaw 10 i 11 października.
Brytyjskie produkty do spróbowania w Polsce
Rozwój relacji handlowych między Polską a Wielką Brytanią pokazuje, że Brexit nie spowolnił współpracy gospodarczej – wręcz przeciwnie, otworzył nowe możliwości, z których polskie firmy umiejętnie korzystają. Polska wciąż eksportuje do Wielkiej Brytanii znacznie więcej niż importuje, jednak rosnące powiązania gospodarcze stwarzają także szansę na szerszą obecność brytyjskich produktów na polskim rynku. Od 10 października do połowy listopada Ambasada Brytyjska realizuje kampanię „Klasyki i nowości z Wielkiej Brytanii”, w ramach której Polacy będą mogli spróbować popularnych produktów z Wielkiej Brytanii, takich jak whisky, herbata, desery, chipsy, sosy czy kiszonki – i wielu innych. Wielka Brytania dostarcza także produkty innowacyjne: zdrowe, funkcjonalne, free-from (a więc bezglutenowe czy bez cukru). Brytyjskich specjałów będzie można spróbować w październiku podczas festiwali Whisky Live Warsaw (10-11 października) i Warsaw Beer Fest (16-18 października), a w listopadzie – podczas brytyjskich tygodni w sieci sklepów Carrefour oraz podczas British Beer Week w wybranych multitapach.
– Polacy świetnie znają brytyjskie produkty – kultowe sosy, ciasteczka czy piwo tak chętnie pite w pintach w brytyjskich pubach – mówi Edyta Saks z Ambasady Brytyjskiej, zajmująca się wsparciem eksportu produktów F&D z Wielkiej Brytanii do Polski. – Tej jesieni chcemy sprawić, że znów będą dla nich na wyciągnięcie ręki – w supermarketach, barach i podczas specjalistycznych festiwali. To będzie ogromne święto produktów z Wielkiej Brytanii, podczas którego warto uzupełnić zapasy swoich ulubionych smakołyków, a także spróbować nowości i innowacji, które przełamują znane nam stereotypy dotyczące brytyjskiej kuchni – dodaje Saks.
Festiwal Whisky Live Warsaw
– Wielka Brytania, a szczególnie Szkocja, uchodzi za światową stolicę whisky – wyjaśnia Jarosław Buss, pomysłodawca i organizator Whisky Live Warsaw. – To właśnie stamtąd pochodzi największa liczba destylarni, które od wieków wyznaczają standardy jakości i tradycji w produkcji tego trunku. Szkocka whisky cieszy się międzynarodowym uznaniem i pozostaje najpopularniejszym wyborem wśród miłośników tego alkoholu na całym świecie. Regiony takie jak Highlands, Speyside czy Islay słyną z unikalnych smaków i aromatów, przyciągających koneserów oraz turystów z różnych zakątków globu – dodaje Buss.
Brytyjskie destylarnie będzie można lepiej poznać podczas 12. edycji Whisky Live Warsaw, czyli największego i najbardziej prestiżowego festiwalu whisky oraz innych alkoholi premium. 10 i 11 października na stadionie piłkarskim Legii w Warszawie zaprezentuje się blisko 100 wystawców, z czego najwięcej – aż 17 – z Wielkiej Brytanii.
W ofercie festiwalowej, poza whisky, znajdzie się szeroka gama innych trunków, m.in. giny, burbony, rumy, koniaki, armaniaki czy tequile. W ramach Whisky Live Warsaw będzie można odkryć 122 brytyjskie marki (dostępne w ofercie 29 wystawców). W tym roku, przy wsparciu Ambasady Brytyjskiej, zadebiutują dwie destylarnie: Saltire Rare Malts oraz Southwestern Distillery.
Pochodząca ze Szkocji kolekcja Saltire Rare Malt to ponad 250 starannie wyselekcjonowanych beczek, w tym rzadkie edycje i destylaty, które od dekad dojrzewają w szkockim hrabstwie Kingdom of Fife. Jej działalność wpisuje się w imponującą tradycję szkockiej produkcji whisky, czyli najczęściej eksportowanego trunku na świecie. Jej eksport osiągnął w 2024 roku wartość ponad 5,4 miliardów funtów. Co sekundę do odbiorców na całym świecie (168 rynków) wysyłano 44 butelki szkockiej whisky — łącznie odpowiada to liczbie 1,4 miliarda butelek (o pojemności 70 cl i mocy 40% alkoholu). Rok do roku, wolumen eksportu wzrósł o 3,9%, co odzwierciedla zmieniające się globalne trendy w preferencjach konsumentów. Polska jest ósmym największym rynkiem importującym szkocką whisky z wynikiem 48 milionów butelek. To oznacza wzrost o 5,6% w stosunku do roku 2023.
Podczas festiwalu Whisky Live Warsaw spróbować będzie można także produktów z Anglii – między innymi ginu Tarquin’s Gin, destylowanego na dzikim wybrzeżu Kornwalii. Produkt jest efektem pasji Tarquina Leadbettera, którego wizja i zaangażowanie doprowadziły do powstania ginu nagrodzonego tytułem World’s Best Gin. W Warszawie dostępny będzie także inny produkt stworzony przez Tarquina Leadbettera – Tinner Bros Whisky, łączący w sobie najwyższej jakości składniki i buntowniczego ducha regionu. Tinner Bros Whisky wpisuje się w rosnący trend popularności angielskich destylarni – angielska whisky przeżywa bezprecedensowy wzrost popularności – coraz więcej osób na świecie odkrywa i docenia ten trunek, wyróżniający się niezwykłą różnorodnością smaków i najwyższą jakością produkcji. Na ten sukces pracuje 45 działających w Anglii destylarni, które regularnie zdobywają międzynarodowe nagrody.
– Angielska whisky to jedna z najprężniej rozwijających się kategorii alkoholi, eksportowana już do ponad 35 krajów. Zainteresowanie nią rośnie w szybkim tempie, a Whisky Live Warsaw to doskonała platforma do świętowania różnorodności i innowacji, które kształtują współczesny świat whisky – tłumaczy Morag Garden, CEO, English Whisky Guild.
Brytyjska jesień w Polsce
Kampania „Klasyki i nowości z Wielkiej Brytanii” to szansa na odkrycie brytyjskich smaków w Polsce, które łączą w sobie bogate dziedzictwo z innowacyjnością, wyróżniającą je na tle konkurencji. Dzięki obecności na festiwalach, a od listopada także w sieci sklepów Carrefour i multitapach, zarówno kultowe już produkty, jak i nowości z Wysp Brytyjskich staną się bardziej dostępne dla polskich konsumentów.