Amazon.pl: Polacy planują wydać na upominki świąteczne średnio 650 zł [raport]

Amazon.pl we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przeprowadził badanie, w którym sprawdził, czy Polacy w kwestii Świąt nadal są tradycjonalistami, jakie emocje towarzyszą im w tym czasie oraz jaki mają stosunek do prezentów.

Aż 64 proc. Polaków ubiegłoroczne Święta Bożego Narodzenia spędziło tradycyjnie w domu, w otoczeniu rodziny. W tym roku o Świętach w dużym gronie rodzinnym marzy z kolei tylko 30 proc. badanych, a coraz więcej chciałoby spędzić je z dala od domu, w ciepłych krajach, na plaży lub w górach (26 proc.). O wyjeździe za granicę marzą głównie przedstawiciele Generacji X (22 proc.) oraz kobiety (20 proc).

Z raportu Amazon.pl wynika, że Polacy bardzo lubią poszukiwanie i kupowanie prezentów. Ponad połowa z nas uwielbia obdarowywanie się prezentami i w tym roku aż 75 proc. respondentów zamierza także wręczyć swoim bliskim upominek. Polacy planują w tym roku przeznaczyć na prezenty średnio 650 zł, w tym 24 proc. chce przeznaczyć na ten cel od 251 zł do 500 zł, a 21 proc. od 501 zł do 1000 zł. Inflacja ma niemały wpływ na wydatki, jakie planujemy przeznaczyć na prezenty i Święta. 31 proc. badanych twierdzi, że będzie szukało promocji i okazji zakupowych, a 21 proc. zacznie wcześniej szukać prezentów, by móc je kupić w niższej cenie. Idealnym sposobem na oszczędne zakupy jest oczywiście czas promocji i 19 proc. Polaków decyduje się na zakup podarunków w okresie Black Friday.

Co ciekawe, najmłodsi (Gen Z) częściej lubią planowanie i kupowanie prezentów świątecznych i częściej korzystają z promocji. Warto zwrócić uwagę na fakt, że to kobiety wcześniej zaczynają rozglądać się za prezentami (już w listopadzie) – 22 proc. badanych i przeznaczają na nie nieco niższe kwoty. Mężczyźni z kolei częściej zakupu dokonują dopiero w grudniu – 29 proc. i wydają nieco więcej pieniędzy.

Przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.), a w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na preferencje osoby obdarowywanej (35 proc.) czy emocjonalny przekaz (30 proc.). Radość z kupowania podarków świątecznych jest ważna, ale jednocześnie rzadko wykonujemy prezenty własnoręcznie i aż 71 proc. z nas uważa, że najlepszy prezent powinien być głównie praktyczny, a w mniejszym stopniu piękny (20 proc.). Rozsądna cena prezentu jest istotnym kryterium dla aż 84 proc. Polaków.

Święta to przede wszystkim wspaniała okazja do bycia razem i sprawiania sobie najpiękniejszych przyjemności. Badania psychologiczne wskazują, że częścią naszego dobrostanu jest poczucie, że możemy kogoś obdarować i sami pozwalamy obdarować siebie. To czyni nas szczęśliwszymi. Pozwólmy sobie na to bez wyrzutów sumienia. To przecież jedyny czas w roku, żeby nadać odrobinę magii codzienności, zwrócić uwagę na swoje potrzeby i potrzeby bliskich – mówi Małgorzata Ohme, psychoterapeutka.

Polacy mają też swoje wymarzone prezenty i w 2023 roku chcieliby w pierwszej kolejności dostać pieniądze (26 proc.) i karty podarunkowe (21 proc.). Duża część z nas woli sama wybrać sobie odpowiedni prezent, niż zdać się na pomysłowość bliskich. W tym roku również marzymy o kosmetykach, perfumach, ubraniach, książkach, ozdobnych świecach i zabawnych skarpetkach. Skarpetki to wciąż jeden z najczęściej dawanych prezentów, aż 20 proc. Polaków znalazło je rok temu pod choinką.

W ramach wyjątkowej współpracy z polskimi sprzedawcami Amazon.pl przygotował limitowane serie produktów świątecznych. Jednym z nich jest zestaw skarpetek, stworzonych wspólnie z polską firmą Rainbow Socks, inspirowany lokalnymi wzorami i haftami, a drugim – zestaw świec świątecznych od polskiego producenta Candellana. Cały dochód ze sprzedaży obu produktów będzie przeznaczony na cele charytatywne.

Polacy preferują zakupy online

Zakupy w sieci wciąż zyskują na popularności wśród Polaków – aż 67 proc. z badanych przyznało, że jest to dla nich znacznie szybszy i łatwiejszy sposób na nabycie prezentów. Blisko 44 proc. z nas kupuje większość prezentów w sklepach internetowych typu Amazon.pl. i serwisach e-commerce.

W kwestii świątecznych prezentów, marzeń i planów zakupowych kobiety i mężczyźni nieco się różnią. Kobiety częściej niż mężczyźni marzą o prezentach takich jak kosmetyki, perfumy czy biżuteria. Częściej także wolałyby otrzymać kartę podarunkową lub voucher na usługę lub bilet na wydarzenie. Mężczyźni z kolei dużo częściej niż kobiety chcieliby otrzymać elektronikę, alkohol, sprzęt sportowy czy ubrania.

Podobnie na nasze zachowanie wpływa pokolenie, w którym się urodziliśmy oraz wykształcenie. Przedstawiciele Generacji Z (71 proc.) oraz Millenialsi (68 proc.) najczęściej kupują prezenty online i uważają, że dzięki temu mogą nabyć podarunki szybciej i sprawniej. Osoby z wyższym wykształceniem chętniej stawiają na prezenty przemyślane, niż spontaniczne oraz ponadczasowe niż modne.

Ponad połowa Polaków otrzymuje nietrafione prezenty, większość je zachowuje (58 proc.) ze względów sentymentalnych, co czwarty zapytany przekazuje taką rzecz komuś z rodziny, a co piąty – sprzedaje w serwisie aukcyjnym.