TikTok wdroży w przeciągu najbliższych tygodni w 13 europejskich krajach (w tym w Polsce) nową funkcję w aplikacji. Połączy ona bezpośrednio osoby zgłaszające potencjalnie szkodliwe lub niepokojące treści z wybranymi, lokalnymi organizacjami pozarządowymi, które udzielą wsparcia psychologicznego. Co więcej, TikTok osiąga znaczne postępy w realizacji Projektu Clover. Obecnie trwa migracja danych w norweskim centrum platformy, a niezależna firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem, NCC Group, monitoruje dostęp firmy do danych europejskich użytkowników.
Ponad 175 milionów ludzi w Europie odwiedza co miesiąc TikToka*, żeby odkrywać zabawne i inspirujące treści, nawiązywać kontakt z różnorodnymi kulturami, albo uczyć się czegoś nowego. Bezpieczeństwo tej społeczności jest priorytetem TikToka. Do końca 2024 r. platforma zainwestuje w tym celu prawie 2 mld euro na całym świecie. Podczas Europejskiego Forum Bezpieczeństwa, które odbyło się w tym tygodniu w nowo otwartym Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie, TikTok powitał media i specjalistów oraz ogłosił, w jaki sposób wprowadza nowe aktualizacje produktów, współpracuje z ekspertami zewnętrznymi i angażuje się w dialog międzybranżowy, aby jeszcze bardziej wzmocnić bezpieczeństwo społeczności i jej danych.
Współpraca z przemysłem i społeczeństwem obywatelskim w celu wypracowania konsensusu w sprawie gwarancji wieku
Aby korzystać z TikToka, użytkownicy muszą mieć ukończone 13 lat. Platforma aktywnie egzekwuje to za pomocą takich metod, jak:
- Neutralnej bramki wiekowej; TikTok nie podpowiada ani nie sugeruje „właściwego” wieku.
- Nałożenie ograniczeń na możliwość utworzenia kolejnego konta z inną datą urodzenia, jeśli nie przejdą weryfikacji wieku.
- Używanie technologii do wykrywania kont, co do których jest podejrzenie, że należą do osoby poniżej 13. roku życia i wysyłanie ich do moderacji w celu sprawdzenia.
- Przeszkolenie wyspecjalizowanych moderatorów do sprawdzania podejrzanych kont osób niepełnoletnich.
Każdego miesiąca TikTok usuwa około 6 milionów kont na całym świecie, ponieważ uważa, że wymóg minimalnego wieku tych użytkowników nie został spełniony.
Weryfikacja wieku jest jednym z najbardziej złożonych obszarów polityki, z którym platformy internetowe, decydenci i organy regulacyjne nadal się zmagają. Na początku tego roku TikTok nawiązał współpracę z WeProtect Global Alliance, Centre for Information Policy Leadership, Praesidio Safeguarding i innymi partnerami z branży. Celem tego porozumienia jest uruchomienie nowej inicjatywy, która ma zgromadzić w jednym miejscu platformy internetowe, organy regulacyjne, decydentów oraz organizacje zajmujące się prywatnością i prawami dziecka. Mają one omówić ogólnobranżowe podejść do wymagań wiekowych platform cyfrowych, które pomogą uczynić świat online bezpieczniejszym dla młodych ludzi, przy jednoczesnym poszanowaniu ich podstawowych praw.
Niezależnie od tego, TikTok eksperymentuje z nową technologią opartą o uczenie maszynowe, która może wspomóc nasze wysiłki na rzecz zapobiegania obecności na platformie osób poniżej 13. roku życia. Technologia ta pomoże wykrywać konta, które potencjalnie należą do osób poniżej 13. roku życia, tak aby specjalnie przeszkolony moderator mógł sprawdzić konto i usunąć je, jeśli uzna, że profil nie spełnia minimalnego wieku. Podobnie jak dziś, użytkownicy będą mogli złożyć odwołanie, jeśli uznają, że platforma popełniła błąd.
Opinie nastolatków powodem zmian w funkcji „efekty”
TikTok współpracuje regularnie z zewnętrznymi ekspertami, w celu ulepszania komfortu korzystania z platformy.
W tym celu niedawno zlecił badanie wielu rynków** brytyjskiej organizacji non-profit Internet Matters, badającej rolę platform internetowych w kształtowaniu tożsamości i relacji nastolatków. Z raportu „Unfiltered: The Role of Authenticity, Belonging and Connection”, wynika, że młodzi ludzie i rodzice doceniają pozytywny wpływ poczucia przynależności i więzi budowanych w świecie online. Uważają, że te cechy mogą mieć pomocny wpływ na samopoczucie młodych ludzi.
Raport zawiera również nowe spostrzeżenia na temat korzystania z efektów przez nastolatków i wpływu filtrów na poczucie własnej wartości. Dokonano wyraźnego rozróżnienia między efektami, które mają użytkownicy mogą jasno rozpoznać i które mają mieć charakter humorystyczny (np. efekty zwierzęcych uszu), a takimi, które zmieniają wygląd użytkownika. Nastolatki i rodzice biorący udział w badaniu wyrazili szczególne obawy dotyczące efektów wpływających na wygląd, w tym tego, że osoby oglądające treści powstałe przy użyciu takich filtrów mogą nie zdawać sobie sprawy, z faktu ich zastosowania.
W odpowiedzi na te spostrzeżenia w nadchodzących tygodniach TikTok wprowadzi następujące zmiany w efektach:
- Efekty z ograniczeniami wiekowymi: ograniczenie korzystania z niektórych efektów wyglądu dla nastolatków poniżej 18. roku życia.
- Większa przejrzystość: TikTok dostarczy więcej informacji o tym, jak efekt może zmieniać wygląd, jeśli zostanie zastosowany. Jest to dodatek do proaktywnego informowania użytkowników o tym, że niektóre efekty zostały użyte podczas tworzenia treści.
- Wskazówki dla twórców: odświeżenie zasobów dla osób opracowujących efekty dla TikTok Effects House w celu zwiększenia świadomości i zrozumienia dla niezamierzonych skutków, jakie mogą powodować niektóre efekty.
Wspierając kulturę autentyczności, szacunku i wsparcia, możemy stworzyć cyfrowy świat, w którym każdy będzie mógł z dumą pokazywać i wyrażać siebie.
Rozszerzenie zasobów infolinii w aplikacji
Od dłuższego czasu TikTok aktywnie udostępnia społeczności zasoby z zaufanych źródeł, podczas wyszukiwania określonych haseł w aplikacji. Na przykład, jeśli użytkownik wpisuje hasło „samookaleczanie” w wyszukiwarkę aplikacji, wyniki zostają zablokowane, a użytkownik jest przekierowany do lokalnej organizacji pozarządowej wspierającej osoby w kryzysie zdrowia psychicznego. Jeśli użytkownik wyszukuje hasło „holokaust”, może zobaczyć wyniki ale jednocześnie jest przekierowywany do zasobów edukacyjnych Światowego Kongresu Żydów i UNESCO.
W nadchodzących tygodniach, w 13 krajach europejskich, platforma pójdzie o krok dalej, łącząc ludzi z lokalnymi infoliniami, które zapewnią specjalistyczne wsparcie dla użytkowników aplikacji zgłaszających treści dotyczące samobójstw, samookaleczeń, nienawiści i nękania. Oznacza to, że podczas gdy zespoły moderacyjne TikToka będą sprawdzać, czy treści naruszają Zasady Społeczności, użytkownicy otrzymają możliwość uzyskania wsparcia specjalistów. Organizacje, z któymi współpracuje TikTok, w tym Telefonem Zaufania w Polsce, Nummergegen Kummer w Niemczech, czy Bris w Szwecji, oferują pomoc, porady, bezpłatne wsparcie psychologiczne i inne zasoby, z których mogą skorzystać osoby wyszukujące informacji na tematy związane ze zdrowiem psychicznym.
Zwiększenie zakresu wsparcia jest następstwem udanego pilotażu inicjatywy we Francji w ubiegłym roku, przeprowadzonego we współpracy z lokalną organizacją pozarządową E-enfance. Inicjatywa ta została uznana przez francuskiego ministra edukacji za najlepszą praktykę i uwzględniona jako zalecenie dla wszystkich platform w niedawno opublikowanym międzyresortowym planie zwalczania cyberprzemocy.
Realizacja inwestycji w bezpieczeństwo danych o wartości 12 mld euro
TikTok kontynuuje wdrażanie Projektu Clover, wiodącego w branży programu bezpieczeństwa danych, który zapewnia dodatkową ochronę europejskim użytkownikom, w tym niezależny nadzór strony trzeciej przez ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, NCC Group.
Niedawno platforma osiągnęła dwa znaczące kamienie milowe w realizacji Projektu Clover: po pierwsze, europejskie centrum danych w Norwegii już działa i rozpoczęła się migracja danych europejskich użytkowników TikToka. Oznacza to, że dedykowana europejska enklawa, w której domyślnie przechowywane są dane europejskich użytkowników, jest teraz hostowana na serwerach w USA, Irlandii i Norwegii.
Po drugie, NCC Group rozpoczęła ciągłe monitorowanie środowisk bramek bezpieczeństwa. Są to dodatkowe bariery bezpieczeństwa, które kontrolują dostęp do danych w europejskiej enklawie i mają na celu egzekwowanie protokołów technicznych, które zezwalają tylko zatwierdzonym pracownikom na dostęp do określonych typów danych.
Od artystów, przez firmy, po twórców i codziennych użytkowników, TikTok stał się częścią kultury i tkanki codziennego życia w Europie. Dąży do ustanowienia nowych standardów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, aby zapewnić, że pozostanie platformą, która łączy ludzi, bawi, informuje i zapewnia nowe możliwości dla europejskiej społeczności użytkowników i twórców.
*Liczba ta odnosi się do Aktywnych Miesięcznych Odbiorców TikToka (ang. MAR), a metodologia zastosowana do obliczenia tej liczby jest taka sama, jak metodologia zastosowana do obliczenia liczby MAR w ramach obowiązków sprawozdawczych DSA. Liczba ta obejmuje 32 kraje: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
** Rynki europejskie uwzględnione w badaniu: Niemcy, Holandia, Szwecja i Wielka Brytania.