AI – partner w procesie kreatywnym

fot. youtu.be/z6GocySShXA

Sztuczna inteligencja powoli zmienia sposób tworzenia kampanii społecznych. Projekt „DietaNIEżycia” łączy podcasty i filmy, aby edukować na temat anoreksji. Jak AI pomogła zrealizować tę kampanię i wpłynęła na proces kreatywny?

Współpraca z Fundacją Głód(nie)Nażarty i siecią klinik zdrowia psychicznego PsychoMedic zaowocowała stworzeniem kampanii społecznej dotyczącej anoreksji, zatytułowanej „DietaNIEżycia”. Kampania opiera się na autorskim podcaście i promujących go filmach wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, która stała się w procesie kreatywnym czwartym partnerem tworzącym kampanię.

Współpraca trzech podmiotów, wnoszących odmienne kompetencje i uzupełniających się, doprowadziła do powstania uświadamiającej kampanii, która oferuje realną wiedzę i wsparcie w obszarze zmagań z anoreksją. Zaowocowało to unikatowym formatem podcastowym opartym na współpracy z autorką książki, Fundacją i ekspertami (lekarze, psychologowie, terapeuci) PsychoMedic. W przystępny sposób przekazuje on ogrom wiedzy, zaprezentowanej przez różnorodnych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego i fizycznego oraz przez osoby chore i ich bliskich.

Dzięki współpracy tak wielu osób i podmiotów każdy odcinek podcastu ukazuje anoreksję od innej strony, dostarczając kompleksowej wiedzy i burząc mity. W sytuacji, gdy jedyną metodą leczenia jest terapia, często kosztowna, podcast może okazać się jedynym, dostępnym „lekarstwem”.

AI jednym z filarów kampanii

Zdecydowanie możemy powiedzieć, że AI stało się „czwartym partnerem” naszej kampanii. Kompleksowe i świadome użycie narzędzi AI pozwoliło nam nie tylko na zrealizowanie w pełni założeń idei kreatywnej, ale przede wszystkim nadało naszym działaniom odpowiedni rozmach. Dzięki AI osiągnęliśmy skalę projektu finansowo i realizacyjnie nie do osiągnięcia dla fundacji.

Stworzyliśmy serię intrygujących filmów, ilustrujących fragmenty książki „Dieta NieŻycia” i promujących podcast o tym samym tytule. Filmy wygenerowane zostały przy użyciu narzędzi AI, co pozwoliło pokazać kilku bohaterów, w różnym wieku i na różnym etapie choroby oraz nadać kampanii odpowiednią skalę mimo braku budżetu produkcyjnego.

Filmy kierują do podcastu „Dieta NieŻycia”. Okładki do każdego odcinak podcastu, ale też do ebooków, zdjęcia profilowe kanałów, projekt strony powstały w oparciu o visuale i wideo wypracowane przy użyciu narzędzi AI.

źródło: kampania.glodnienazarty.pl

Nowe podejście do procesu kreatywnego

Eksperymentowanie z narzędziami AI wydało nam się również ciekawe w kontekście definiowania nowego procesu kreatywnego. Rozpoczęliśmy go już na etapie tworzenia idei, próbując wyekstrahować interesujące nas słowa klucze, a następnie przeprowadzając analizę sentymentu zdań wykorzystanych jako voice over w spotach oraz wyboru najlepiej pasujących do idei projektu. Ostateczny wybór odpowiednich treści pozostał oczywiście po stronie reżysera i zespoły kreatywnego, jednak – wciąż niedoskonałe – narzędzia oparte o sztuczną inteligencję świetnie uzupełniały proces kreatywny na etapie generowania alternatyw i tworzenia inspiracji.

Eksperymentowaliśmy również z użyciem LLM. Wykorzystaliśmy go do wygenerowania promptów na podstawie tekstów dla usługi Midjourney celem wizualizacji wybranych fragmentów tekstu. Tu również zderzaliśmy nieoczywiste propozycje AI z niezwykłymi ideami i pomysłami zespołu kreatywnego. Tak wygenerowaliśmy setki ilustracji przy użyciu Midjourney, szukając odpowiednich bohaterów i najbardziej poruszających obrazów.

Wyselekcjonowane materiały zostały poddane procesowi upscalingu/enhancingu AI i wykorzystane w modelach image-to-video i zanimowane. Ścieżka muzyczna została wygenerowana na podstawie promptów w modelach text-to-music , a głosy głównych bohaterek oraz lektora w modelach text-to-speech.

Wartym odnotowania jest też fakt, że projektując odpowiednie doznania w kampanii, wykorzystaliśmy wrażenie „niepokoju” doświadczanego przy patrzeniu na obrazy wygenerowane przez AI. Zjawisko „uncanny valley”, traktowane zazwyczaj jako negatywne, pracuje tu na korzyść kampanii – wzmacniając emocjonalną wymowę filmów.

Etyczne wyzwania

Ostatnim ciekawym aspektem, na który zwróciliśmy uwagę, tworząc kampanię, był aspekt etyczny. Celem minimalizacji ryzyka negatywnego wykorzystania treści kampanii przez algorytmy mediów społecznościowych, uwzględniając nieświadome procesy psychologiczne i podatność młodzieży na „promowanie chudości” w social mediach, w kampanii DietaNieŻycia zdecydowaliśmy wykreować w spotach wideo bohaterki za pomocą AI.

Opierając się na wiedzy i rekomendacjach psychiatrów i terapeutów postanowiliśmy nie angażować prawdziwych aktorek ani prawdziwych pacjentek – w trosce o ich zdrowie oraz dobrostan widzów. Uznaliśmy, że potencjalne wykorzystanie modelek może przyczynić się do promowania chudości, utrwalanie stereotypów i wzbudzić przekonanie, że chudość jest ok. Uznaliśmy, że osoby chore mogą źle odebrać przekaz kampanii z uwagi na zaburzenia obrazu własnego ciała, uznając, że promowana przez realną anorektyczkę czy aktorkę „chudość” jest kartą przepustową do świata reklamy i pozyskania uwagi. Dzięki temu nie naruszyliśmy granic etycznych chorych osób oraz ich bliskich.

AI uczy cierpliwości

Narzędzia oparte o sztucznej inteligencji są nowe, ale pozostaną z nami na długo, może nawet na zawsze. My uczymy się AI, a AI uczy się nas. Tak chciałbym o tym myśleć i tak zaprojektowaliśmy proces tworzenia tej kampanii. W doskonale znanej formule dialogu i współpracy. Nikt na nikogo się nie obrażał i nikt nie walił niepotrzebnie głową w ścianę. Jeżeli coś nas zaskoczyło, to szybkość, z jaką powstawały nowe narzędzia i lepsze rozwiązania.

Choć wszyscy wiemy, że narzędzia oparte o AI znacząco poprawią nie tylko jakość, ale też efektywność tworzonego przez nas contentu, to na tym początkowym etapie, AI uczy nas przede wszystkim cierpliwości.

5 porad odnośnie wykorzystania AI w tworzeniu kampanii

  1. Zainspiruj się i daj się zaskoczyć – wykorzystaj AI do generowania świeżych pomysłów. Sztuczna inteligencja może podsunąć coś, na co byś sam nie wpadł.
  2. Miej cierpliwość – integracja AI może zająć trochę czasu. Testuj różne podejścia i nie zrażaj się, jeśli nie wszystko działa od razu idealnie.
  3. Najpierw rób, potem pytaj – nie warto skupiać się na ograniczeniach i niedociągnięciach narzędzi AI. Po pierwsze dlatego, że jak sam już zauważyłeś, każde kolejne jest doskonalsze, a po drugie dlatego, że do świetnych rezultatów dojdzie się tylko poprzez eksperymentowanie i ciężką pracę. Jak powiedział Picasso: Inspiracja istnieje, ale musi Cię zastać przy pracy.
  4. Automatyzuj nudne zadania – wykorzystaj AI do automatyzacji rutynowych zadań, takich jak segmentacja klientów czy planowanie postów. Dzięki temu będziesz miał więcej czasu na kreatywne działania.
  5. Bądź na bieżąco – AI szybko się rozwija, więc śledź nowe trendy i ucz się na bieżąco. Bierz udział w szkoleniach i webinarach, żeby wykorzystać najnowsze możliwości AI w swoich kampaniach.