Agnieszka Zienkowicz (Grupa Empik): Stawiamy na coraz większą lojalizację klienta

fot. mat. prasowe

Na temat obecnych trendów na rynku wydawniczym i w streamingu oraz ich wpływie na rozwój Empik Go, a także o usłudze Empik selfpublishing rozmawiamy z Agnieszką Zienkowicz, head of product digital content w Grupie Empik.

Jak oceniasz obecne trendy w streamingu i subskrypcjach cyfrowych? Jak zmiany te wpłynęły na kierunek rozwoju Empik Go?

Inflacja i niepokoje społeczne, jak choćby zagrożenie konfliktem zbrojnym rozwijającym się za naszą wschodnią granicą, sprawiły, że klienci są dużo ostrożniejsi w wydatkach i mocniej analizują każdą zakupową decyzję. Większym wyzwaniem stało się nie tylko pozyskanie klienta, ale i utrzymanie jego zainteresowania usługą. Dlatego też w Empik Go stawiamy na coraz większą lojalizację klienta, zarówno jako dystrybutor, jak i wydawca treści. Poza produkowaniem własnych tytułów, pozyskujemy do naszego katalogu atrakcyjne pozycje z rynku, jak chociażby nieschodzącą z list bestsellerów serię „Harry Potter” czy zekranizowane ostatnio „Diunę” i „Problem trzech ciał”. Widzimy, że te działania opłacają się, a dzięki nim możemy docierać do kolejnych grup odbiorców w tym rodziców, jak i fanów produkcji z filmowym rodowodem.

Empik Go ma za sobą rok rekordowych wyników. Co Twoim zdaniem przyczyniło się do tego sukcesu i jakie wyzwania napotkaliście?

Cicha rewolucja dziejąca się na rynku wydawniczym w postaci książki cyfrowej i rozwoju subskrypcji sprawiła, że dostęp do kultury jest coraz łatwiejszy i relatywnie niedrogi. I to właśnie szeroko rozumiana dostępność jest tutaj kluczem. Postawiliśmy sobie za cel, by każdy czytelnik, niezależnie od jego stanu materialnego, wieku, miejsca zamieszkania czy ograniczeń fizycznych miał dostęp do audiobooków, podcastów i ebooków. Dlatego też aplikacja dostosowywana jest do coraz to nowszych systemów operacyjnych i urządzeń (w tym wprowadziliśmy na rynek własny czytnik GoBook 2.0.), dbamy także o jej utrzymanie na starszych telefonach i czytnikach. Wprowadzamy rozwiązania przyjazne kolejnym grupom, w tym tryb dziecięcy, dzięki któremu rodzic może bez obaw oddać aplikację w ręce swoich pociech. Złożyliśmy również, z sukcesem, wniosek do NCBiR na pozyskanie środków na kolejny wymiar dostępności w naszej aplikacji. Dzięki dofinansowaniu już od czerwca br. rozpoczniemy pracę nad dostosowaniem aplikacji Empik Go do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (tj. osób w kryzysie psychicznym, osób starszych, niewidomych i niedowidzących). Dostępność w każdym wymiarze jest dla nas bardzo ważna, dlatego podchodzimy do niej wielokanałowo.

Jakie strategie promocyjne i modele abonamentowe okazały się najbardziej skuteczne w przyciąganiu nowych subskrybentów i utrzymaniu tych już istniejących? Jak budujecie i angażujecie społeczność swoich użytkowników?

W kontekście stosowanych strategii promocyjnych, w tym roku po raz pierwszy skorzystaliśmy z mechanizmu promocyjnego, który zmniejszył znacząco próg cenowy wejścia do usługi. Z pewnością także w przyszłości będziemy wykorzystywać tę możliwość dotarcia do użytkownika.

Należąc do Grupy Empik (z książką w swoim DNA) od lat nasze działania akwizycyjne skupiamy wokół klienta czytającego, przekonując, że książka ma różne odsłony – w tym także tę cyfrową. Grupa czytelników w Polsce wciąż jest bardzo duża (czemu dowodzą ostatnie badania Biblioteki Narodowej), co gwarantuje przestrzeń do dalszego wzrostu.

W Empik Go od lat stawiamy też na wspieranie lojalności klientów, z jednej strony budując aplikację, z której sami chcielibyśmy korzystać jako czytelnicy, z drugiej zapewniając atrakcyjny content. Pozyskujemy tytuły, o których jest głośno, jak i tworzymy własne najwyższej jakości produkcje, odpowiadając na aktualne trendy (wspaniała podróż sentymentalna w postaci słuchowisk na podstawie książek Kornela Makuszyńskiego). Słuchamy naszych użytkowników, rozwijając aplikację o m.in. kolejkę odtwarzania czy zaawansowane funkcje drzemki dla zaawansowanych słuchaczy audiobooków. Regularnie przeprowadzamy również badania naszych użytkowników, zbierając ich feedback i oczekiwania – zależy nam na tym, by wprowadzone zmiany były nie tylko efektowne, ale i użyteczne. To owocuje.

Jak Empik Go różnicuje swoją ofertę od innych dostępnych na rynku usług streamingowych? Które elementy oferty są szczególnie atrakcyjne dla Waszych użytkowników?

Empik Go to cały ekosystem książki cyfrowej, od aplikacji mobilnej i dostępu na popularnych czytnikach, Chromecaście, Android Auto czy CarPlay, przez własny czytnik GoBook, po dystrybucję i tworzenie wysokiej jakości treści w multiformacie – ebook, audiobook, podcast, serial audio, słuchowisko, stand up, shorty. W naszej ofercie czytelnik znajdzie superprodukcje audio z gwiazdorską obsadą, jak choćby „Przygody Baltazara Gąbki” z Robertem Makłowiczem, Wiktorem Zborowskim i Kubą Wojewódzkim w rolach głównych. Tylko u nas czytelnicy znajdą też niemal wszystkie ebooki i audiobooki Grupy Wydawniczej Foksal, której tytuły nominowane są do prestiżowych nagród literackich. To wszystko sprawia, że oferta Empik Go jest najbardziej zróżnicowana, ale także najbardziej kompletna na rynku.

Regularnie dbamy też o segment rodziców, poszerzając katalog dziecięcy, m.in. o bajki terapeutyczne czy klasykę odkrytą na nowo. Z myślą o rodzicach stworzyliśmy też bezpieczny tryb dziecięcy ułatwiający konsumpcję treści przez dzieci.

W jaki sposób jako Empik Go wykorzystujecie dane i analizujecie użytkowników w celu kształtowania i rozwoju swojej oferty?

Analiza czytelniczych trendów pozwala nam jako wydawcy treści wychodzić do naszych użytkowników z tytułami, które trafią w ich gusta. Tak chociażby się zadziało z edukacyjnym podcastem „Kieruj się w kosmos” czy „Małym Księciem” w wykonaniu Aviego. Na fali popularności Young Adult i literatury dziecięcej chcieliśmy zaprezentować młodym czytelnikom te uniwersalne i niezwykle wartościowe powieści na nowo, w atrakcyjnej, nowoczesnej aranżacji.

Słuchamy naszych e-czytelników i dogłębnie analizujemy nie tylko ich zachowanie, ale i opinie, sugestie i głosy dotyczące rozwoju zarówno aplikacji, jak i oferty. To de facto oni decydują, jak aplikacja powinna się zmienić, by najlepiej odpowiadać ich potrzebom.

Jakie główne wyzwania napotykacie w zarządzaniu platformą streamingową w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku i trendach konsumenckich?

Głównym wyzwaniem chyba dla każdego, kto zarządza produktem i ofertą, jest dostrzec trend, zanim ten stanie się trendem. A obecny rynek książki nas w tym nie oszczędza. Po zainteresowaniu kryminałem skandynawskim przyszła pora na erotykę, zapoczątkowaną wydaniem „Pięćdziesięciu twarzy Greya” (będącym zresztą tytułem wydanym w modelu selfpublishingowym jako fanfik sagi „Zmierzch”). Po erotyce wrócił kryminał, tym razem w wydaniu true crime (w formie książkowej i podcastowej), by oddać pałeczkę młodszym czytelnikom i wypromowanemu przez nich gatunkowi Young Adult. Do głosu doszło pokolenie, które czyta dużo, w multiformacie, jest na bieżąco z nowymi technologiami, korzysta z social mediów i nie boi się głośno powiedzieć, czego oczekuje. Dzięki temu na rynku książki pojawia się nie tylko mnóstwo nowych, wschodzących gwiazd literatury YA, ale i odkrywane są starsze perełki, o których wydawałoby się, że świat zapomniał (jak choćby „Carmilla” odkryta przez BookTokerów).

W jaki sposób nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, wpływają na rozwój Empik Go?

Sztuczna inteligencja, która jest demonizowana i niedoceniana jednocześnie, stawia przed twórcami mnóstwo nowych wyzwań. Dopóki nie zostanie usankcjonowany status prawny treści kreowanych za pomocą AI (prawa autorskie), nie będzie można w pełni wykorzystać jej możliwości, takich jak choćby tworzenie grafiki. Natomiast na pewno już teraz jest świetnym wsparciem przy tworzeniu kampanii marketingowych i analizie zachowań klientów.

Jakie zmiany i trendy na rynku streamingowym i wydawniczym przewidujesz w najbliższych latach? Jak postrzegacie przyszłość modeli subskrypcyjnych?

Model streamingowy zmienia nawyki konsumowania rozrywki. Widać to szczególnie w streamingach wideo, gdzie ukuto pojęcie „binge watchingu”. Powoli zaczyna to być również widoczne w sposobie konsumpcji książek, podcastów, seriali audio czy ebooków – nie trzeba już iść do księgarni/biblioteki, żeby po zakończeniu czytania sięgnąć po następną lekturę. W dobie subskrypcji i rozwoju form cyfrowych po prostu wyszukujemy w aplikacji i zaczynamy od razu czytać kolejną książkę/słuchać kolejny odcinek podcastu/audiobooka.

Z pewnością zobaczymy również intensywny rozwój selfpublishingu i social readingu. Czytanie nie jest już czynnością indywidualną, bez interakcji z innymi, zamkniętą w domowych pieleszach. Młodzi czytelnicy wychodzą z książką „na zewnątrz”, dzieląc się wrażeniami z lektury na bieżąco z innymi w social mediach i bezpośrednio kontaktując się z autorami. Powoli zaciera się granica między twórcą a odbiorcą, a książka nierzadko powstaje „na żywo”, w odcinkach, na oczach czytelników.

A jakich innowacji i nowości możemy oczekiwać w najbliższej przyszłości na Empik Go? Czy są jakieś konkretny obszary, na których skupiacie się obecnie?

Już wkrótce ogłosimy rozpoczęcie prac nad projektem, który powstanie dzięki wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i będzie dotyczył obniżania barier w dostępie do kultury. Czeka nas mnóstwo niezwykle satysfakcjonującej pracy.

W ub.r. uruchomiliście usługę Empik Selfpublishing pozwalającą autorom na dystrybucję książek. Jakie efekty do tej pory przyniosła platforma i jakie widzicie zainteresowanie niezależnych autorów wydawaniem książek poprzez nią?

Widzimy ogromne zaangażowanie platformą zarówno wśród debiutantów, jak i wcześniej wydawanych twórców. Tylko w pierwszym tygodniu do platformy dołączyło ponad pół tysiąca autorek i autorów, zaś rok 2023 zamknęliśmy z 3 tysiącami zarejestrowanych twórców. Dzięki platformie na rynku miały okazję pojawić się niszowe, wartościowe pozycje, które prawdopodobnie nigdy nie zostałyby wydane w tradycyjnej formie. Z pewnością platforma będzie się rozwijać, tym bardziej, że niedługo planujemy uruchomienie kolejnych usług dodatkowych dla autorów, zaś projekt w tym roku promuje Marcin Okoński (Okoń w sieci), który nie tylko wyłapywać będzie literackie perełki, ale i sam zmierzy się z wydaniem własnej książki na naszej platformie.

Od początku rozumieliśmy, jak dla sukcesu książki jest istotne wydanie jej w multiformacie, czyli aby czytelnik miał wybór pomiędzy książką cyfrową (ebook i audiobook) a papierową, realizowaną w modelu druku na życzenie. I widzimy, że przekłada się to na efekt – książki wydawane przy pomocy Empik Selfpublishing trafiają do Top 100 książek na empik.com.

Jak jako Empik łączycie swoje platformy streamingowe i selfpublishingowe z działalnością marketplace, aby tworzyć spójne, omnichannelowe doświadczenie dla klientów?

WEB 2.0. był rewolucyjny, ponieważ rozmył granicę pomiędzy twórcą a odbiorcą. To spowodowało dynamiczny rozwój treści i internetu, jaki znamy obecnie. To samo z branżą książki od lat robi rosnący trend selfpublishingowy – zaciera się granica pomiędzy czytelnikiem a pisarzem, czytelnicy-pisarze tworzą nowe trendy, po które rynek książki w tradycyjnie rozumianym znaczeniu nigdy być może by nie sięgnął (jak choćby YA i wszelkie jego odmiany). W Empik Go czytelnicy nie tylko współtworzą samą aplikację, zgłaszając sugestie i pomysły na jej rozwój, ale i kształtują znajdujący się w niej content właśnie m.in. przez dostępne narzędzie selfpublishingowe.