Agencja UNMUTE powstała m.in. po to, by OzN mogły odkryć i pokazać swoje talenty. W niecały miesiąc od startu agencja przeprowadziła pierwszy casting, dzięki któremu przedstawiciele tych środowisk mają szansę podbić branżę reklamową jako aktorzy, modele czy statyści. Nabór talentów do agencji nadal trwa i otwarty jest także dla fotografów, operatorów, reżyserów, designerów i innych twórców branży kreatywnej.
Reprezentacja OzN w mediach jest nieproporcjonalna do ich reprezentacji w społeczeństwie. Czas na zmiany, które w życie wprowadza wspólne przedsięwzięcie biznesowe Polskiego Związku Głuchych i grupy marketingowo-technologicznej Group One — agencja UNMUTE. Jej celem i obszarem działalności jest skuteczna walka ze wszelkimi formami wykluczenia poprzez angażowanie osób z niepełnosprawnościami do współpracy z firmami i markami m.in. w obszarze reklamy. Jednym z trzech filarów działalności firmy jest angażowanie OzN w projekty biznesowe poprzez agencję talentów, która rozpoczęła już poszukiwania aktorów i modeli, a w przyszłości reprezentować będzie także fotografów, operatorów, designerów i innych przedstawicieli środowisk kreatywnych. Osoby z niepełnosprawnościami będą również angażowane do projektów biznesowych w roli ekspertów oraz podwykonawców.
– Chcemy naszą wiedzę i doświadczenie przekuć w realne działania na rzecz tworzenia społeczeństwa świadomego problemów osób z niepełnosprawnościami. UNMUTE to przedsięwzięcie biznesowe, w którym będziemy nie tylko edukować i dbać o dostępność, ale również tworzyć możliwości uczestniczenia w biznesie osobom z niepełnosprawnościami – mówi Krzysztof Kotyniewicz, prezes zarządu Polskiego Związku Głuchych.
Casting, który rozpoczął realne zmiany w branży reklamowej
W pierwszym miesiącu istnienia agencji tj. w październiku zrealizowany został casting UNMUTE Talents i sesja fotograficzna, dzięki której pierwsze talenty dołączyły do bazy aktorów i modeli z niepełnosprawnościami. Celem zespołu UNMUTE jest ich angażowanie do współpracy z firmami i markami m.in. w obszarze reklamy. To pierwsza tego typu inicjatywa na rynku komunikacji marketingowej łącząca biznes i NGO. Dąży ona do zwiększenia widoczności OzN w mediach, czyli m.in. w materiałach promocyjnych, spotach wideo czy na kreacjach reklamowych podmiotów komercyjnych. Sesję zrealizował Tomasz Grabowski, grafik i fotograf znany ze swojej serii „Portrety Głuchych / Deaf Portraits”.
– Będziemy ułatwiać osobom z niepełnosprawnościami możliwość rozwijania kariery w branży mediowej i reklamowej. Do UNMUTE Talents zapraszamy wszystkie osoby z niepełnosprawnościami, które chciałyby spróbować swoich sił przed kamerą lub aparatem albo współpracować z nami jako twórcy treści – mówi Monika Rosłoniec, general manager UNMUTE.
UNMUTE Talents to pierwsza w Polsce agencja talentów reprezentująca osoby z niepełnosprawnościami. Obecnie w ich portfolio znajduje się już piętnaścioro modeli i modelek.
Jak dołączyć do UNMUTE Talents?
Każda osoba z niepełnosprawnością, która chciałaby dołączyć do UNMUTE Talents i mieć wpływ na zwiększenie reprezentacji OzN w mediach i reklamie, może to zrobić poprzez zgłoszenie się za pomocą specjalnie przygotowanego formularza dostępnego na stronie internetowej agencji. Zgłoszenia przyjmowane są również w polskim języku migowym. Inicjatywa ma na celu ułatwienie osobom z niepełnosprawnościami rozwoju swojej kariery w branży mediowej, niezależnie od doświadczenia. Agencja UNMUTE do współpracy zaprasza również twórców treści takich jak: fotografowie, operatorzy, designerzy.
Tomasz Kot miga w reklamie BLIKA
Agencja UNMUTE jest skupiona na szerokich działaniach inkluzywnych dla OzN, takich jak likwidowanie barier w komunikacji, ułatwianie procesu zakupowego, angażowanie w projekty biznesowe, edukacja i promowanie filozofii oraz dobrych praktyk w obszarze inkluzywności. Oprócz agencji talentów zapewnia też dostępności poprzez udogodnienia, takie jak napisy, audiodeskrypcja, tłumaczenia na polski język migowy oraz specjalistyczna produkcja treści. Agencja zajmie się także audytami i wdrożeniamidostępnościowych rozwiązań w biznesie jak i edukacją w obszarze inkluzywności, obejmującą szkolenia dla firm, kursy online,badania oraz kampanie społeczne, które wspierają rozwijanie świadomości i praktyk inkluzywnych.
Pierwszym klientem UNMUTE został BLIK. Agencja we współpracy z Change Serviceplan (również Group One) zrealizowała pięć krótkich filmów, w których Tomasz Kot w żartobliwy sposób przypomina o zwracaniu pożyczonych pieniędzy. “Strofki”, to pięć piosenek zaśpiewanych przez aktora w różnych stylach muzycznych: disco polo, rock, opera, rap oraz techno. W strofce Techno Tomasz Kot słowa piosenki wykonuje wpolskim języku migowym. BLIK chce w ten sposób podkreślić, że dostrzega potrzebętego, żeby treści marketingowe były dostępne dla wszystkich. Wszystkie przygotowane materiały są dostępne w wersji z napisami, audiodeskrypcją oraz tłumaczeniem na polski język migowy.
– Chcemy przekonywać naszych klientów, że stawianie na inkluzywność jest korzystne dla nich i ich biznesów. Jest to również doskonała szansa na poszerzenie grupy odbiorców, zwiększenie zaangażowania wśród osób ceniących sobie działania marek w tym obszarze. Ponadto inkluzywne podejście pozwala budować wizerunek organizacji zaangażowanej społecznie – mówi Monika Rosłoniec, general manager UNMUTE.