4. Data Economy Congress, który odbył się 7-8 października 2024 r. w Warszawie, zgromadził liderów i ekspertów w dziedzinie danych oraz sztucznej inteligencji! Podczas dwóch dni poruszono najważniejsze kwestie w tematyce obrotu danymi, użycia AI oraz możliwości jakie daje współczesna technologia.
Kongres rozpoczął się od przemówień współprzewodniczących Rady Programowej – dr Mariusza Cholewy, CEO BIK & President ACCIS, oraz Szymona Wałacha, wiceprezesa zarządu, InPost. Po oficjalnym otwarciu Edi Pyrek, współzałożyciel Global Artificial Intelligence Alliance, w swoim keynote speech podkreślił rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w kształtowaniu przyszłości gospodarki danych. Drugim keynote speakerem został Sebastien Burnett, partner, AI & data, Deloitte, który przybliżył kwestię zwiększania wartości i skalowania transformacji AI.
– Istnieje sześć kluczowych elementów, które składają się na to by faktycznie odnieść sukces w kontekście skalowania sztucznej inteligencji. Jednak trzy, które zamierzam dziś wymienić są moim zdaniem najważniejsze. Pierwszy z nich dotyczy posiadania strategicznego planu, dzięki czemu naprawdę rozumiemy kluczowe decyzje, których potrzebuje nasza organizacja. Drugi to realizacja wartości, czyli zrozumienia, jak mierzyć wartość w organizacji. Produktywność nie wystarczy. Musi to być coś, co trafia do ludzi już teraz. Trzeci i najważniejszy aspekt dotyczy pracowników. Możesz mieć najlepsze algorytmy na świecie, ale jeśli Twoi pracownicy nie ufają temu, co robisz i nie zaczną korzystać z Twoich narzędzi i aplikacji, nie uzyskasz od nich wartości, którą chcesz osiągnąć – powiedział Sebastien Burnett, partner, AI & data, Deloitte.
Kolejne panele i case studies koncentrowały się na zarządzaniu danymi w biznesie, gdzie omawiano ich strategiczną rolę w skalowaniu działalności oraz budowaniu kultury innowacji. Eksperci dyskutowali o odpowiedzialności liderów za skuteczne wdrażanie projektów opartych na danych oraz wyzwaniach związanych z technologicznym długiem. Kluczowym wątkiem była także optymalizacja operacji oraz minimalizacja ryzyka związanego z wdrożeniami AI w przedsiębiorstwach.
W jednym z bloków prelegenci omówili potencjał otwartych danych i integracji technologii na rzecz miast przyszłości. Podkreślano, że zintegrowana infrastruktura cyfrowa może usprawnić usługi miejskie, a rola technologii w rozwoju miast dostępnych dla wszystkich obywateli rośnie. Debata skupiła się również na regulacyjnych aspektach przepływu danych oraz na możliwościach budowania potencjału MŚP w erze cyfrowej transformacji.
Podczas kongresu wymieniono również wyzwania związane z bezpieczeństwem danych w erze cyfrowej. Z kolei debata dot. tożsamości cyfrowej podkreślała konieczność dostosowania regulacji dotyczących ochrony prywatności oraz wyzwania związane z wdrażaniem zaufanych systemów uwierzytelniania danych.
Drugi dzień kongresu otworzyła Sylwia Czubkowska, Techstorie, Radio TokFM, omawiając ukryte koszty wdrażania sztucznej inteligencji oraz związane z tym przeszkody etyczne i finansowe. W dyskusji o organizacjach w erze AI prelegenci zastanawiali się nad odpowiedzialnością za decyzje podejmowane przez systemy AI oraz nad znaczeniem przejrzystości algorytmów. Równocześnie, w szeregu case studies zaprezentowano praktyczne zastosowania AI w optymalizacji biznesu, takie jak zarządzanie cenami oraz inteligentne przewidywanie katastrof naturalnych.
– W świecie, w którym narzędzia do generatywnej sztucznej inteligencji są wykorzystywane w organizacjach na co dzień, bardzo ważne jest to żeby zrozumieć, w jaki sposób te narzędzia mogą wspierać działania zespołów, ale także w jaki sposób wpisują się w politykę cyberbezpieczeństwa organizacji – powiedziała Aleksandra Pedraszewska, head of AI safety, Elevenlabs.
Debata o Przemyśle 5.0 skoncentrowała się na zwiększaniu efektywności i optymalizacji produkcji poprzez integrację systemów ERP i MES oraz zastosowanie technologii, takich jak AI, robotyka czy IoT. Podkreślono także potrzebę dostosowania przepisów regulujących dostęp do danych produkcyjnych oraz korzyści wynikające z zastosowania zaawansowanych technologii w monitoringu i analizie danych w czasie rzeczywistym.
Debata zamykająca kongres skupiła się na decentralizacji i jakości danych w kontekście dynamicznych zmian technologicznych. Prelegenci, podkreślali konieczność integracji nowoczesnych systemów z istniejącymi strukturami oraz budowanie kompetencji w zespołach wielopokoleniowych. Dyskusja zakończyła się prognozami dotyczącymi dalszego rozwoju strategii zarządzania danymi oraz roli Master Data Management w organizacjach.
W roli prelegentów 4. Data Economy Congress wystąpili m.in.:
- Edi Pyrek, Współzałożyciel Global Artificial Intelligence Alliance
- Sylwia Czubkowska, Dziennikarka, Techstorie, Radio TokFM
- Marcin Bogłowski, Group Vice President – Marketing, Insights and Data, TVN Warner Bros Discovery
- Ligia Kornowska, Chairperson of the Board, Data Lake
- Radosław Maćkiewicz, CEO, Centralny Ośrodek Informatyki
- Pamela Krzypkowska, Dyrektorka Departamentu Badań i Innowacji, Ministerstwo Cyfryzacji
- Karol Jaroszewski, Dyrektor ds. innowacji i rozwoju w zakresie danych w Europie, Visa
- Karolina Henzel, Data Enablement Tribe Lead, T-Mobile Polska
- Dariusz Korzun, Director, Global Cloud Solution Architecture, Generative AI Platform Chief Architect, PepsiCo
- Marzena Wiszniewska, Data Governance Head, Citi Handlowy
- Luiza Pawela, Chief Data&AI Officer, Agora SA
- Marek Wilczewski, Managing Director of Information, Data & Analytics Management, Grupa PZU
- Paweł Westfalewicz, Dyrektor Departamentu Architektury, PGE Systemy
- Emil Andryszczyk, Dyrektor Biura Digitalizacji Produkcji, ORLEN S.A.
- Robert Pławiak, CIDO / CTO, Polpharma
- Maciej Nawrocki, Chief Data Officer, Bank Pekao
- Łukasz Dylewski, Chief Data Officer, Leroy Merlin
- Łukasz Krause, Dyrektor Pionu Cyfryzacji i IT, Medicover
- Łukasz Michalczyk, Chief Data Officer, Director of Data & Advanced Analytics Center, Link4
Pełna lista prelegentów znajduje się na stronie dataeconomycongress.pl/prelegenci-4-data-economy-congress/
Partnerzy Strategiczni: Deloiite, Asseco, Limitless, VISA
Partnerzy: Algolytics, Grupa BIK, EBIS, Elitmind, IBA Group, OXLA, Abak, Profescapital
Sponsor: DXC Technology
Partner multimediów: M-sound
Partner logistyczny: MMC Events