10 tys. wystawców, 550 tys. odwiedzających, 65 edycji targów – Grupa Slow podsumowuje dekadę działalności

fot. mat. prasowe

Promotorzy trendu slow life zdobyli uznanie wśród konsumentów i wystawców, dobrze znanym wydarzeniem Slow Fashion, które po raz pierwszy odbyło się 10 lat temu. Od tego czasu biznes znacznie ewoluował, przyciągając coraz większą liczbę marek oraz odwiedzających. Ale Slow nie osiada na laurach. Z okazji 10-lecia po raz pierwszy przyzna certyfikaty – wyróżnienia dla brandów, które szczególnie wpisują się w świadome wybory zakupowe Polaków.   

Pierwsza edycja targów, pod nazwą Slow Fashion, odbyła się w kwietniu 2014 roku w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie. Była to pionierska inicjatywa na polskim rynku – odpowiedź na rosnący trend zrównoważonej mody i świadomych wyborów konsumenckich. Zamiarem była prezentacja polskich marek modowych, które szyły ubrania z materiałów pozyskiwanych z rodzimych manufaktur. Inspiracją dla wydarzenia była fascynacja organizatorów ideą slow life, oznaczającą życie w zwolnionym tempie oraz ucieczkę od korporacyjnej bieganiny i konsumpcjonizmu. Ponad 10 lat temu 4 piętra budynku przy Brackiej wypełniły się stoiskami niemal 200 wystawców oferujących ubrania, akcesoria i dodatki, a uzupełnieniem oferty był food market z regionalnymi produktami spożywczymi od polskich producentów. Targi przyciągnęły blisko 8 tysięcy odwiedzających. Z roku na rok wydarzenie nabierało rozmachu, angażując szerokie grono artystów, projektantów i gwiazd, które wyznawały podobne wartości, co właściciele Slow – Iza Miłosz, Maciej Dworak i Piotr Kubinowski. 

– Slow Fashion było miejscem, gdzie wiele marek, takich jak MOKOSH Cosmetics, CARGO by OWEE stawiało swoje pierwsze kroki na rynku. Dziś cieszy nas ich sukces, gdy ich produkty zdobywają serca klientów zarówno w Polsce, jak i za granicą. To, co sprawia, że nasze targi są wyjątkowe, to nie tylko design, ale też relacje, które zbudowaliśmy z wystawcami – mówi Iza Miłosz, współorganizatorka targów Slow Weekend. 

Slow pokochały także gwiazdy. W gronie ambasadorek, które można było zobaczyć m.in. na plakatach promujących wydarzenia były m.in. Natalia Przybysz, Olga Frycz, Gabi Drzewiecka i Ada Fijał. Z biegiem lat Grupa Slow regularnie zapraszała do współpracy wystawców podzielających te wartości, którzy stawali się twarzami kolejnych edycji. Dzięki działaniom z ambasadorami i przedstawicielami ruchu slow, targi stały się miejscem prezentującym różnorodne produkty – od mody po biżuterię, dodatki i rękodzieło – promując świadome wybory zakupowe na polskim rynku. Na przestrzeni lat, projekt rozwinął się na szeroką skalę, obejmując kolejne kategorie, takie jak ekologiczne kosmetyki, lokalny design, produkty spożywcze, slow food czy liczne kreatywne warsztaty, które grupa połączyła pod jednym szyldem Slow Weekendu. 

– Patrząc na te 10 lat wstecz, z przymrużeniem oka mówimy, że udało nam się nakłonić warszawiaków do chwilowego zatrzymania – by mogli zwolnić w codziennej bieganinie i spojrzeć na swoje wybory z większą uważnością. Przez cały ten okres widzieliśmy, jak zmienia się podejście konsumentów do zakupów – stają się coraz bardziej świadomi, wybierają produkty wysokiej jakości, tworzone w sposób zrównoważony. Jesteśmy slow i od dekady obserwujemy, jak rośnie grono świadomych marek, które razem z nami podążają tą ścieżką. Z okazji rocznicy postanowiliśmy wyróżnić te, które szczególnie wpisują się w nasze wartości. Dzięki tym wyróżnieniom, konsument będzie miał łatwiejszy wybór, a brandy rozpoznawalność – mówi Iza Miłosz, współorganizatorka targów Slow Weekend. 

Dziś targi Slow Weekend są już kultowym wydarzeniem, które dalej dedykowane jest polskim markom i producentom. Z każdą edycją popularność wydarzenia rośnie – grudniowa odsłona na PGE Narodowym każdego roku przyciąga ponad 10 tysięcy odwiedzających i setki marek, spośród których wybieranych jest około 250 wyselekcjonowanych wystawców. 

– Dbamy o to, by każdy z wystawców spełniał określone standardy, co oznacza, że czasami niektórym markom z puli zgłoszeń musimy niestety odmówić. To jednak nie zamyka im drogi do pokazania się na targach w przyszłości – zawsze chętnie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby przy kolejnej edycji znaleźć się w gronie naszych twórców i wspólnie szerzyć ideę świadomych wyborów – zaznacza Iza Miłosz.

Grupa Slow, zainicjowała także szereg innych wydarzeń, takich jak: Jestem Slow (dawniej Slow Fashion), Jestem Vintage, czy Jestem Organic.

Slow Certyfikat – dla marek, które tworzą w zgodzie z nurtem świadomej konsumpcji 

Z okazji 10-lecia działalności, Grupa Slow postanowiła nagrodzić marki, które najbardziej wpisują się w propagowane przez nią wartości i aktywnie współtworzą Slow wydarzenia. W ten sposób powstała inicjatywa Slow Certyfikatu, nagrody, która wyróżni marki w trzech kategoriach: Slow, Vintage i Organic.

 Inicjatywa ta ma wyłonić wystawców, którzy działają w zgodzie z wartościami Slow – autentycznością, dbałością o środowisko i troską o jakość. Slow Certyfikat ma służyć konsumentom jako drogowskaz w dokonywaniu mądrych wyborów zakupowych, dając im pewność, że wybrane marki i ich produkty spełniają wszelkie standardy świadomej konsumpcji. Proces wyboru laureatów rozpocznie się niebawem, a głosowanie odbędzie się za pośrednictwem dedykowanej platformy. Do nominacji marek zapraszamy naszą publiczność oraz miłośników #lepszychproduktów. Następnie jury wybierze 10 brandów, które w pierwszej kolejności otrzymają Slow Certyfikat. Nagrody zostaną uroczyście wręczone podczas Slow Weekend #Prezenty. Certyfikat to docenienie za wkład w zrównoważoną produkcję i cenny komunikat dla klientów poszukujących wyjątkowych produktów – wyjaśnia Iza Miłosz.

Finalnie w każdej z kategorii zostaną wręczone po 3 certyfikaty. Dodatkowo doceniony zostanie jeden wystawca, który odznacza się wyjątkowym podejściem do realizacji idei Slow. Łącznie, podczas grudniowej gali w ramach wydarzenia Slow Weekend #Prezenty, zostanie wręczonych aż 10 wyróżnień.

Jubileuszowa edycja targów Slow Weekend #Prezenty odbędzie się 7-8 grudnia na PGE Narodowym. Jak co roku – będzie to prawdziwe święto, pełne niebanalnych propozycji na #kupujlepszeprezenty, które zachwycą wyjątkowością i dbałością o jakość. W programie przewidziano warsztaty, darmowe atrakcje oraz aktywności dla uczestników w każdym wieku. W trakcie wydarzenia poznamy również laureatów Slow Certyfikatu. Bilety na wydarzenie dostępne są w cenie 15 zł. Wstęp dla dzieci i młodzieży do 12 roku życia jest bezpłatny. Z okazji jubileuszu, do każdego biletu dołączony zostanie darmowy e-book „Praktyczny przewodnik po życiu Slow”.