10 najlepszych materiałów POS 2023

To już siódme, roczne zastawienie materiałów POS, które przygotowuję na podstawie opinii użytkowników LinkedIna. Tym razem jednak postanowiłem, iż podsumowanie 2023 powstanie nie tak jak w latach ubiegłych, czyli na podstawie liczby zebranych lajków i komentarzy, tylko na drodze klasycznego głosowania. W ankiecie umieściłem 25 materiałów POS. Swój głos można było oddać tylko na pięć z nich. Łącznie w ankiecie wzięło udział 379 przedstawicieli branży. Dziesięć najwyżej ocenionych konstrukcji prezentuję poniżej.

Miejsce 10

To naprawdę bardzo ciekawy shelfstoper! Przez swoją skalę – prawie dwóch metrów – jest bardzo widoczny przy półce. Ma też bardzo spójny przekaz komunikacyjny wizualizujący klientom drogę ich kawy od świeżych ziaren na krzaku przez ziarna palone, potem mielone, po kapsułkę do szklanki latte. Mnie natomiast najbardziej ujęła technologia, czyli bardzo mobilny i skalowalny sposób montażu do półek. Przecież w zależności od sklepu są one w bardzo różnych rozstawach. Mamy więc tutaj inteligentnie mocowane metalowe imadełka z możliwością pionowej regulacji. Operacja taka jest możliwa dzięki odpowiednim frezom w płaszczyźnie samego shelfstopera.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 9

Takiej ilości rastrowego tworzywa w jednym displayu dawno już nie widziałem! (Tworzywo rastrowe to rodzaj plexi, które przez grawerowaną z jednej strony powierzchnię świetnie rozprasza światło po całej płaszczyźnie, dzięki czemu diody LED mogą być pod nim zamontowane tylko na krawędziach). W tej bryle mamy całościowo podświetlone boczki w kształcie packshotu. Ich konstrukcja umożliwia również wymianę grafiki w przypadku zmiany etykiety lub eksponowanego SKU. Całości dopełniają podświetlone wszystkie półki. Bardzo to wszystko efektowne i mocno widoczne w sklepie.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 8

Zaskakująca bryła nawiązująca kształtem do znanego motywu drewnianej toalety nazywanej sławojką. Dla podkreślenia podobieństwa z oryginałem wyposażona w uchylne drzwi ozdobione charakterystycznym motywem wyciętego serduszka. Jednak w jej środku zamiast deski z „dziurą” znalazł się system półek o dużym udźwigu pozwalający wyeksponować nawet tak ciężki produkt jak opakowania papieru nawilżanego. A wszystko to z kartonu!

fot. Robert Sieńko

Miejsce 7

Zaproszenie klienta do wejścia w świat marki! Takie jest właśnie główne zadanie wysp paletowych w topowych punktach sprzedaży detalicznej, zwłaszcza w kategorii ekskluzywnych alkoholi. Zbudowanie klimatu charakterystycznego dla danego brandu, komunikacja głównych benefitów, ekspozycja nowości bądź produktów aktualnie promowanych – jak widać, zadań jest wiele, a miejsca nigdy za dużo :). W przypadku poniższej zabudowy poprzeczka została postawiona jeszcze wyżej, gdyż wyspa prezentowała świat aż trzech różnych brandów stylistycznie i komunikacyjnie bardzo różnych od siebie. Ale odpowiednio dobrane detale (jak chociażby „zielony mech” w przestrzeni Glenfiddich) plus efektowne podświetlenia zrobiły robotę.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 6

Poniższe zabudowy robią naprawdę duże wrażenie. Dlaczego? No właśnie dlatego, że są duże! (Oczywiście są też bardzo dobrze zaprojektowane). Na tę właśnie skalę chciałbym zwrócić Waszą uwagę. Hale Selgrosu – bo zdjęcia są właśnie stamtąd – dają możliwości zrobienia czegoś naprawdę dużego. I warto o tym pamiętać. Jak widać, wzorowo wykorzystał to Maspex, zarówno w kwestii rozmiarów ekspozycji, jak i skali grafik – czyli bardzo ograniczona liczba detali, ale za to w słusznym rozmiarze. Talerz z apetycznym spaghetti wielkości ogrodowego basenu – no kto się może temu oprzeć?!

fot. Robert Sieńko

Miejsce 5

Jak widać, to nieprawda, że nie da się wyprodukować dobrego półokrągłego displaya z kartonu. Ta konstrukcja temu przeczy. Co prawda towar stoi nisko, ale komunikacja na „szyjce” butelki przyciąga uwagę. Plus dodatkowe wzmocnienie w postaci neckhangerów na samym produkcie.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 4

Łazienkowy klimat uchwycony w punkt! Błękitna terakota, półeczki i cokoliki, spłuczka, no i oczywiście mały sedesik :). Komunikat oraz branding może nie do końca mocno widoczne, ale tutaj raczej uwagę shoppera ma przyciągnąć forma. (Na wszelki wypadek kartonowy sedes został przez projektantów tak umieszczony, że dowcipnisiom trudno będzie na nim usiąść do zdjęcia).

fot. Robert Sieńko

Miejsce 3

Bryła kosza wsypowego nie musi być sztampowa. Projektantom poniższej konstrukcji udało się uniknąć klasycznego kształtu dzięki dwóm zabiegom. Po pierwsze, komora zasypowa jest lekko zaokrąglona od dołu (technologicznie efekt ten jest możliwy przez nacięcia arkusza oraz prawdopodobnie wskutek zastosowania gumek ściągających). Jeżeli dodamy do tego odpowiednią grafikę, uzyskamy wizualne nawiązanie do „kociołka.” Po drugie, powierzchnia toppera jest powiększona o dużą grafikę z bardzo smakowicie rozsypującymi się chipsami. Wszystko to razem daje nieodparte wrażenie appetizingu, a także nawiązania do „tradycji”.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 2

Volkswagen Transporter Typ 2 to ikoniczny motyw wakacyjnych reklam. Co ciekawe, od wielu lat był on produkowany tylko w Brazylii, a ponad 10 lat temu całkowicie zaprzestano jego produkcji. Jednak w popkulturze zadomowił się chyba na zawsze – jako symbol beztroskiego spędzania wolnego czasu. Motyw ten wykorzystała PEPSI, która przygotowała bardzo zaawansowaną technicznie kartonową teatralizacje. Zwróćcie uwagę na koła – nie są wcale mocno kanciaste! Albo te obłości na krawędziach dachu! Z ekspozycji można sprzedawać na trzy strony, a w niektórych sklepach wyposażona jest ona nawet w chłodziarkę. Aby podbić widoczność, zastosowano tutaj także dodatkowe gadżety w postaci leżaka i parasola. Jest też naklejka podłogowa imitująca plażowy piasek.

fot. Robert Sieńko

Miejsce 1

To naprawdę przyciągające uwagę kosze wsypowe! Oczywiście dzięki bardzo kreatywnemu zastosowaniu frezowanego transparentnego tworzywa. Ten surowiec w połączeniu z odpowiednim podświetleniem sprawia, iż całość konstrukcji wygląda wyjątkowo orzeźwiająco. Projektanci dobrze wiedzieli, jak maksymalnie wykorzystać efekt świecenia krawędziowego!

fot. Robert Sieńko

Artykuł pierwotnie ukazał się na LinkedInie.